mrsa
17.03.2014
Jag undrar vad ja ska göra när ja nu en vecka har jobbat på ett äldreboende och vårdat patienter med MRSA. Nu har jag det sårt i ena näsborren, och jag är riktig nojjig och vet inte vad ja ska göra.... Kan ja ha mrsa i näsan eller kan det bara ha blivit sårt sådär annars? I jobbet har jag ju alltid skyddat mig då jag jobbat med patienterna.. orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2014
Hej.
MRSA är en sk. sjukhusbakterie. D.v.s. en antibiotikaresistent bakterie som lever på huden och kan orsaka t.ex. sårinfektioner. Det viktigaste då man sköter om patienter med MRSA är, som du vet, god hygien. En frisk människa, som inte har några grundsjukdomar och inte har sänkt immunförsvar, eller äter antibiotika löper ganska liten risk att smittas av MRSA. OM man får MRSA smittan blir man i allmänhet bärare av den för en kort tid, från några timmar upp till någon dag, men det är trots allt ganska ovanligt att männisor som annars är friska blir sjuka i MRSA.
Du skriver att du har jobbat där i en vecka, och jag vet ju inte om du är anställd eller t.ex. studerar till sjukskötare, men eftersom du nu jobbar med MRSA patienter så kommer du sannolikt att behöva ta MRSA prov ifall du byter arbetsplats för att vara säker på att smittan inte förs vidare. Smittan i sig orsakar ju inte sår, utan det är fråga om en bakterie som lever och växer i infekterade sår. Så du behöver nog inte bekymra dig över att såret i näsan skulle bero på MRSA. Och om du i övrigt är frisk och stark, och noggrann med handhygienen på jobbet så behöver du nog inte oroa dig. Ingen panik :)
Hälsningar
Tessi