Munherpes :|
03.07.2014
Hej! Det här är säkert en fråga ni har svarat på många gånger förut, men jag söker svar på vad just jag ska ta mig till.
Jag misstänker nämligen(eller rättare sagt vet) att jag har smittats av munherpes. Det började i vintras några dagar efter att jag hade hånglat med en trevlig kille på en fest. Jag fick nämligen jääätte pinsamt torra och stela läppar på något vis efteråt. Så jag började smörja mina läppar med bepanthen på kvällarna innan jag gick och sov och då var det helt okej dagen efter (gör det fortfarande). Men det är så himla jobbigt, för om jag inte smörjer mina läppar med bepanthen typ varannan dag så dör mina läppar av torka eller nåt sådant, jag kan lixom dra bort små hudrimsor från läpparna. Och inte nog med det, förra helgen pussades jag lite med en annan och idag har jag fått småsmå vita ÖMMA prickar riktigt på insidan av min övre läpp på höger sida :| Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till, bäst är väl om jag går till apoteket? Men vad ska jag säga då?; Jå hej ja har munherpes va ska ja jör?. Usch, pinsamt. Sedan en annan fråga; vad ska jag göra den vackra dagen när min pojkvän kommer kyssa mig första gången? Måste jag berätta då att jag har munherpes eller ska jag låtsas som jag får det på samma gång som honom? haha. Innan vi kysser varandra bara; jå alltsåå de e en sak du måst vet först :D
Nä seriöst hjälp :( jååkyllä

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.07.2014
Hej.
Nu skall jag ge dig lite lugnande besked. Du skriver att dina läppar blev torra och stela i vintras, efter att du hånglat med en kille. Nå, hångel är ju nog en liten påfrestning för läpparna, och alla som ens har en liten tendens till torra läppar vet att vintern alltid gör saken värre. Så skriver att du sedan dess har använt Bepanthen var- eller varannan kväll och att dina läppar annars blir jättetorra och fnasiga. Nu är det så att jag tror att anledningen till att dina läppar blir så torra är just det att du använder Bepanthen. Jag skall förklara hur det funkar.
Nästan alla salvor och hudprodukter har olika oljor tillsatta för att huden skall bli mjuk och gosig, och då man har torra läppar är det ju just det man vill - att läpparna skall bli återfuktade och sluta vara torra. I kosmetika eller salvor används oftast mineraloljor (t.ex. vaselin och paraffin), vilka egentligen inte alls återfuktar eller vårdar utan bara skapar en oljig hinna ovanpå huden. Detta skulle kunna vara helt ok om det inte var för att oljehinnan då signalerar åt dina läppar att de inte behöver återfukta sig själva utan mineraloljan sköter det. Detta resulterar alltså i att du får ännu torrare läppar som vill ha ännu mer Bepanthen. Det jag föreslår att du gör är först och främst att byta till ett läppfett som är baserat på växtolja, som inte är "beroendeframkallande" för huden utan istället vårdar den. i de flesta vanliga matbutiker kan du t.ex. köpa kokosfett som kan användas till matlagning och hudvård (eller nästan vad som helst). Eller så kan du köpa ett läppfett som innehåller växtolja istället för mineralolja. (t.ex. Dermosils läppfett.) Så det att dina läppar är torra behöver alltså inte bero på herpes.
Nåja. Vidare skriver du att du nu har små vita ömma prickar på insidan av överläppen. Ja, detta kan bero på herpes. Du får helt enkelt följa med hur de utvecklas och se vad som händer. Herpes beror på ett virus, och så många som tre av fem vuxna bär på dethär viruset. Anledningen till att människor inte alltid vet om det är att det inte alltid ger symtom. För en del av de personer som bär på herpessmittan kan symtomen återkomma ibland, och ofta börjar det då med en stickande eller hettande känsla i läppen. Herpes går inte att bota, men det är inte alls hos alla som smittan återaktiveras (d.v.s. blir återkommande). Det kan alltså hända att man får blåsor en gång, och efter det aldrig mer. Och även om man skulle vara en av dem för vilka smittan återaktiveras så är det bara medan den är aktiv (d.v.s. medan man har blåsor eller symtom) som man kan smitta någon. Så om man har blåsor i munnen lönar det sig att inte kyssas eller ha oralsex, och vara noggrann med sin handhygien. Men då man inte har blåsor är det fritt fram att hångla på. Man måste inte heller behandla sig då man har blåsor, och symtomen går i allmänhet över på ca. en vecka. Men om man har mycket besvär kan man köpa salvor eller speciella plåster på apoteket. Jag förstår att det kan kännas pinsamt att fråga efter på apoteket, men tro mig då jag säger att personalen på apoteket nog inte kommer att röra en min, herpes är jättevanligt och ingenting att skämmas över.
Så oroa dig inte. Köp ett bra läppfett baserat på växtolja och vänta och se hur det blir med dina blåsor. Sen är det bara att hångla på.
Trevlig sommar!
Tessi