nackskada?
16.08.2014
Hej!
Så dum som jag e så var jag ut och drack alkohol igår. Tre öl klunkade jag ner, vilket bara påverkade mig med lite yrsel osv eftersom jag är ganska lång. Hur som helst, en av mina kompisar som också var full tog i mina fötter och drog ner mig från ett staket jag satt på, och min nacke vreds smärtsamt åt ett håll. Jag kände genast av den kraftiga smärtan å en kompis fick hjälpa mig upp. Jag fortsatte vara yr och hade stora problem att gå rakt medan mina kompisar som druckit betydligt mer började nyktra till. Jag hade huvudvärk och svårt att röra fingrarna rätt till exempel när jag sku messa. Ja var otroligt yr å vinglig flera timmar å alla skratta åt mig å sa hur lättpåverkad ja var, men kan de faktiskt vara så från tre öl? Vaknade idag (dagen efter) med en stor bula på huvudet och ont i nacken, axlarna, ryggen och mellan skulderbladen. Int kan ja väl ha skadat nacken så farlit eller? orolig

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
18.08.2014
Hej orolig!
Oj, nu blir vi också oroliga! Vet du, det är alltid bäst att kolla upp skador som man får på nacke, rygg och framförallt på huvudet. Bättre att gå till läkare i onödan än att strunta i det, för risken finns att där ändå skadats något. Redan bara en hjärnskakning är inte alls att leka med. Flera av symptomen du beskriver kunde nog också eventuellt bero på annat än ölen, speciellt om dina kompisar nyktrade till, men du fortsatte vara yr. Så nu ska du nog gå åtminstone till skolhälsovårdaren idag, hon kan avgöra om du ännu behöver undersökas av en läkare. Tänk i det här skedet inte på att du hade druckit, just nu är det tusen gånger viktigare att kolla upp huvudet, nacken och ryggen än att försöka dölja något. Okej?
Stooor kraaaam och vi håller tummarna att allt är okej med dig!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna