nånting
06.11.2015
Hej. Jag har en fråga men vet inte vad medicinen,heter. Har just varit till helsocentralen och de sa att jag bara hade en vanligt infektion. Så jag fick en recept och tog ut det i apoteket. Hon sa att mesicineb är så stark att de kan oraaka t.ex mag peoblem.. Lösmage osv. Hon sa nånting mes att äta nåt bakterie sak... Finns i t.ex youghurt eler nåt.
Problemet med mig e att ja it minns vad nån sa för typ 2 sekunder sen om ja alldrigt hört nå ord elr nåt. Men jag undra bara om ni förstod va ja menar så ni kan typ ge ex på va ja kan köpa å äta. hej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.11.2015
Hejsan, det var antagligen någon form av mjölksyrebakterier som du blev rekommenderad att ta. När man äter vissa mediciner så kan man lätt på lös mage mm eftersom medicinen tar död på både goda och dåliga bakterier i kroppen. För att förebygga att man få besvär i samband med att man äter sådana mediciner så brukar de rekommendera att man äter just youghurt, piimä eller andra mjölkprodukter med Acidofilus som hjälper till att hålla de goda bakterierna kvar i magen och tarmarna. Det finns också receptfritt på Apoteket mjölksyretabletter som brukar vara bra. Du behöver inte både äta produkter med Acidofilus och ta tabletter, det räcker med någondera.
Hoppas du blev klokare :) Inte lätt att komma ihåg allt vad de säger då man kanske är lite uppjagad och nervös och så rabblar de en massa som man ska höra och sen också komma ihåg.
Kram från ungdomsinformatören Sanna