Naprapat, farligt?
18.09.2023
Hej! Är det farligt att gå till naprapat? Jag ska till en naprapat nu å jag e mycket nervös för besöket. Kan man bli förlamad eller dö då de knäcker nacken? Jag läste om en som fått en stroke också, kan det hända sånt? Är det alltså okej att gå till naprapat? Naprapat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.09.2023
Hej,
En naprapat är en person som fått utbildning i  att undersöka, behandla och förebygga sjukdomar och problem i stöd- och rörelseorganen. Utbildningen till naprapat tar fyra år naprapaten klassas som en expert i hälso-vårdsbranschen. Givetvis kan det finnas stora skillnader i hur duktig en naprapat är i sitt yrke, men förutsatt att personen har fått utbildning så finns det ingen anledning att tro att det skulle vara "farligare" att besöka en naprapat än t.ex. en massör eller en läkare.
Precis som du har jag också läst och hört om fall där behandlingen har gått fel, men det är alltid mycket svårt att veta vilka historier som verkligen är sanna, i all synnerhet om det är sådant som man läser t.ex. på kvällstidningar eller hör om på tiktok. Det vi vet är att man absolut inte skall låta "vem som helst" knäcka ens nacke, men en utbildad naprapat är inte "vem som helst" utan en person som har fått utbildning inom området. Naprapaten inleder alltid en ny vårdkontakt med att intervjua sin klient för att ta reda på om det finns några begränsningar som skulle göra att t.ox olika metoder inte är lämpliga. Så om man vet om att man har några diagnoser, medfödda skador eller liknande så skall man alltid berätta dem. Som klient har du också rätt att fråga din naprapat om vilken utbildning hen har och hur länge hen har varit yrkesverksam.
Det du kan göra är t.ex. att fråga dina vänner och bekanta om de kan rekommendera någon naprapat, så känns det kanske tryggare för dig om du vet att personer som du känner har gått till samma naprapat och varit nöjda med behandlingen.
Kram,
Tessi