OCD
06.05.2014
Hej Decibel!
Jag har låtit mitt hår växa och har aldrig haft det lika långt som jag har just nu. Jag har aldrig kunnat "föra fram" håret så det ligger på axeln samtidigt som jag kan se topparna framför mig, eller hur man nu lättast förklarar.. Iaf så har jag kluvna toppar, (har väl de flesta) och det stör mig sååå mycket. Jag började efter ett tag rycka/klippa/bita av den delen av hårstrået där det är kluvet, (ja, jag vet, otroligt äckligt att bita av det). Jag gjorde det lite då och då men rycker nu av det konstant och kan inte sluta. Det är inte bara när jag ser ett kluvet hårstrå, utan jag sitter och letar upp kluvna för att kunna rycka av det. HJÄLP! Detta har gått heeeelt för långt och jag har ingen aning om vad jag ska göra.. Så irriterande och folk har börjat reagera på det.. Antar att det inte finns så mycket att göra åt det än att skärpa sig eller så, precis som vilken ovana som helst. Men samtidigt har detta blivit mycket mer än en ovana, som sagt har det gått för långt.
kram! :)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
14.05.2014
Hej, jaaaaa kära du det verkar som att du hamnat i en trist ovana. Det är ju svårt att säga vad som skulle hjälpa bäst, men jag undrar hur det skulle vara om du satte upp håret. Ha det inte löst sådär till vardags, utan ihop i nacken eller nåt. Då kan du inte börja söka efter kluvna toppar som ska bort. Det är ju inte sagt att det hjälper, men om du har håret hängandes i ansiktet hela tiden tror jag inte att du kommer ifrån din ovana. Jag misstänker ju också att ditt rivande och bitande kan göra ganska så illa till ditt hår, i värsta fall får du jätte nött hår och måste klippa mycket sen för att få bort allt.
Nu vet jag ju inte när du senast har klippt ditt hår men det är ju nog bra att ta topparna då och då fast man vill ha långt hår. Om du skulle klippa topparna kommer ju de flesta kluvna topparna bort också på samma gång. Kanske det skulle vara ett alternativ :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna