Offentliga toaletter
17.05.2015
Hej jag undrar om man ska undvika att sitta på toasitser ute på stan? Jag har hört att man alltid ska lägga papper på och vissa säger att det inte alls är sant att man bara kan smittas via händerna? Och igår så gick jag på en toalett på stan och tänkte testa utan papper då jag hört att de ska gå bra.Men nu så vaknade jag klockan 4 på morgonen och gick på toa flera gånger för jag kände mig kissnödig och konstigt där nere??Jag är lite orolig? Ska jag sätta toa papper på sittsen?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.05.2015
Hejsan, jag sätter alltid papper under då jag går på en allmän toalett, men jag vet att många inte bryr sig. Jag tor inte att du nu hux flux fått en infektion när du satt utan papper under på wc. Men eventuellt kan du ha fått lite kallt eller på annat sätt dragit på dig nån början till urinvägsinfektion. Om du ännu har samma underliga känsla så ska du gå till skolhälsovårdaren och kolla upp saken.
Min mamma har lärt mig att ha papper under och jag har lärt mina barn samma. De som inte sätter papper har många argument för det. Men jag tycker helt enkelt det är äckligt att sätta mig på en allmän wc där man inte vet vem som suttit före och om den kanske inte duschar mera än en gång i månaden eller nåt sånt. Sen är jag nog helt övetygad om att det finns sånt som kan smitta från toasitsen, så får motståndarna till "papper under" säga vad de vill ;)
Sätt du papper under för säkerhetsskull, det är ju dessutom varmare också ;)