Ofta sjuk
16.04.2016
Hej decibel! Jag börjar oroa mig lite eftersom jag är sjuk ungefär varannan vecka. Jag brukar ha hög feber och ont i huvudet och väldigt ofta också sjuk hals. Det här har snart hållit på i ungefär 1 års tid nu.
H. En oroad tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.04.2016
Hej.
Jag håller med kommentaren du har fått, att det nog är bäst att du kollar upp saken. Det är ju inte helt ovanligt att man "fastnar" i en infektionsspiral och får förkylning efter förkylning eftersom man aldrig hinner bli helt återställd mellan dem, men om du varje gång får hög feber så finns det nog orsak att kolla upp saken.
Så börja med att gå till din skolhälsovårdare eller boka en läkartid på HVC. antagligen behöver det tas lite blodprover för att kolla upp hur det står till. Om någonting är tydligt avvikande så brukar det synas i blodproverna, och då kan läkaren bättre hjälpa dig och berätta vad du skall göra för att börja må bättre.
Som du säkert redan vet så är det jätteviktigt att man äter, sover och motionerar rätt för att hållas frisk. Nu då du har varit så sjuk så tycker jag inte att du skall motionera så mycket innan man tagit reda på vad infektionerna beror på. Så det du kan göra nu är att vila, och se till att du äter vettigt, d.v.s. näringsrik mat somdu mår bra av.
Jag kan inte på basen av det du skriver uttala mig om varför du har varit sjuk så ofta, det kan bero på flera olika saker, allt från ren och skär otur till någon underliggande sjukdom som försämrar ditt immunförsvar. Så därför tycker jag absolut att du skall kontakta din hälsovårdare eller en läkare på HVC så att de får utreda saken vidare.
Kram
Tessi