Ofta yrsel
23.05.2015
Hej!
Sedan nian har jag haft yrsel emellanåt, ibland ofta tätt emellan, ibland långa mellanrum emellan.
I början hade jag anfall typ en gång per månad då det snurrade jättemycket så jag spydde av det... Men lite före gymnasiet började det ebba ut och det blev istället mera "snurryrsel" utan kräkningar (nångång händer det men jättesällan. Typ nångång per år)
Visserligen har jag varit till läkare under nian men de har inte kommit fram till något och det kändes lite frustrerande på något vis när man inte visste vad som var "fel" med en utan får bara bita ihop och lida.
Men däremot förändrades det under gymnasiet till att jag kan oftare ha yrsel (typ 1-2 gånger varje vecka i värsta fall under en längre tid) men att det typ snurrar max 5-10 minuter och sen ebbar det ut för några timmar (ibland dagar) för att sedan börja snurra runt intensivt. Ibland är den väldigt seg och då känns det som om det snurrar långsamt en lång stund... Brukar ofta känna en svag molande huvudvärk och ibland lite starkare huvudvärk under yrseln.
Tycker det är jättejobbigt.
Själv tycker jag att det inte verkar vara något särskilt som triggar igång det hela. Av att böja lite på huvudet kan räcka för att trigga igång alltihop... Även av att massera mina axlar själv kan trigga igång detta. Är inte heller så spänd i axlarna och nacken. Sover jag för lite och stressar mycket under en tid får jag lättare yrsel. Och mensen ska vi nog inte tala om. Brukar känna mig småyr under mensen och jag blöder sådär "normalmycket" men mensen håller i sig i nästan en vecka. Usch, mensvärk from the hell och yrsel är nog verkligen ingen bra kombination.
Har normalt blodtryck och mitt hB-värde är högt (145 sist jag mätte det) och blodsockret är lite lågt men det är alltid lågt, oavsett om jag äter eller inte så är den lika låg (typ 3-4. Nångång 5). Men knappast orsakar blodsockret den här snurrande yrseln för man brukar bara känna sig lite ostadig av det?
Jag vet att ni kanske inte kan "servera lösningen" på mitt "fel" men ibland känns det skönt att skriva av sig lite angst. Och jag vägrar att gå med på att yrseln ska begränsa mitt liv osv. med kompisar och skolan. Ofc no.
Men har ni någo förslag eller idéer om hur jag skulle kunna "förebygga" så jag inte har det så ofta? Aj..

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.05.2015
Hejsan Aj! Lät nog lite jobbigt det där.
På basen av det du berättar tycker jag att du ska kontakta skolhälsovårdaren för att få hjälp. Du tänker helt rätt i att svindeln inte ska få begränsa ditt liv. Jag skulle först ta reda på om det finns en orsak till ditt lite högre Hb och lägre blodsocker. Med mensblödningar på en hel vecka borde du ha lägre Hb. Jag skulle råda dej till att dricka mera. Ditt högre Hb kan tyda på att du är lite torr. Får du i dej 2 liter vätska per dag? Kaffe räknas inte. Sen behöver du också äta mångsidigt och regelbundet. Mår du bättre ifall du äter 3 ordentliga måltider (frukost, lunch o middag) plus 2 mellanmål ex eftermiddagen o innan du går och sova? Det behöver du i en aktiv och växande ålder.
Har du en bra säng att sova i? Ifall du har lite nack- och axelproblematik kan en ordentlig nack-dyna hjälpa dej. Prova! På det stora möbelvaruhuset i gult-blått kostar de endast 20 € och är verkligen prisvärda! Tillräckligt med sömn och kvalitativt bra sömn är viktigt när man pluggar. Skulle du behöva jumppa och töja din rygg, dina axlar och din nacke lite? Regelbunden massage kan också vara bra. Många njuter av spikmattan.
Tänk också efter hur du sitter i skolan och när du pluggar. Ha skärmen i rätt höjd och ett bra stöd för svanken och ryggen. Försök hålla ner axlarna fast du känner dej stressad - när man stressar drar man ofta upp axlarna till öronen.
Sköt om dej! Med vänlig hälsning,  Annika           barnmorska - hälsovårdare