Öm efter sex
13.01.2016
Hejsan! Är väldigt nervös över ett problem jag nog haft en bra tid tillbaka, jag sväller upp och blir väldigt öm i underlivet under sex. Då jag sväller upp under själva akten känns det ingenting, inte skönt mrn det tar inte ont på något sätt. Men senare är jag väldigt öm, oberoende om det är att tvätta sig eller om man skulle vilja ha sex igen (fungerar inget alls).. Detta håller i sig max 2 dagar senare, men varierar. Nu har min pojkvän fått ett liknande problem, han är öm efter sex och det varar också ett par dagar. Är det något allvarligt? Frustrerande och tar död på sexlivet! Tacksam för svar! inneedofsex

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej.
Det låter ju inte alls mysigt. Jag har väldigt svårt att såhär på rak arm svara på vad ömheten beror på, men jag tycker absolut att du skall ringa till preventivrådgivningen och åka dit och låta dem kolla upp dig. Det finns många frågor jag skule behöva svar på för att ta reda på vad det kan röra sig om, t.ex. Finns det någon risk att det skulle kunna vara en könssjukdom? Du skriver att du haft problemet en "bra tid tillbaka", men när började det? var det med samma partner? Använder ni något glidmedel då ni har sex? använder ni kondom?
Som sagt, det är många frågor. Men ring till preventivrådgivningen och boka en tid så får de undersöka dig och ni får tala om saken. Problemet går säkert att lösa men viktigast är kanske att ta reda på om det kan vara någon könssjukdom eller infektion som orsakar problemen hos er och att isåfall behandla den så att ni pånytt kan njuta av sex.
Det ordnar sig.
Kram
Tessi