om hunden o allt leukemi
12.07.2014
Hunden ja-a ni jag vet int hur gammal den e, men den e valp iallafall. De e en golden retriver ljus inte svart. Den heter Viggo och är en pojke. Jag är nog otroligt nöjd över den, men saknar Misse.
Med det andra tycker jag int om att virka eller sticka för att jag tappar tålamodet på det, hr nog stickat ett par vantar åt mig o sockor som e fina men jag orkar int hålla på me de helt enkelt. Jag ritar mycket, har alla teckna och rita böckerna samt en massa pennor och målarböcker, men grejjen är den att det börjar kännas så tråkigt att måla, rita, läsa(är int nå bra på att läsa, men brukar öva med min egenvårdare) ovh ligga å stirra i taket eller på tv eller ipadden. Idag slapp jag ut och cykla eller jag satt i dendär kärran, vi var och tittade till ett fint ställe där det fanns ankor o köpte glass, men jag orkade int äta den så någon annan var tvungen att mata mig. Jag har två pojkar stora och starka pojkar som e med mig nu som då, då det behövs hjälp tex. när jag skulle i cykelkärran från rullstolen eller när de lägher in cvkn så är det väl så att när jag är så jobbig så hamnar de var flera, nujust kan jag inte sova, och snart kommer mina vårdare in. Det vet jag för klockan är mitt i natten, hela denhär veckan har jag int kuna sova nå, så ja har fått somna i någons famn, jag skall hem snart på permision men en av vårdarna följer med, eftersom medicinerna e viktiga o svåra att ge.
Jag är 12år i min ålder känns det pinsamt att visa sig naken, att andra tvättar en och byter på en och har sig. Då man är 12år börjar man kanske snart bli vuxen. Jag vill verkligen inte ha det såhär. Nu säger jag godnatt och ropar på hjälp, det blir suppen nu, de går bra med den men det är Pinsamt!
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
14.07.2014
Hej gumman!
Vad roligt att läsa om din hund. Se fram emot de där stunderna då du får leka med Viggo, han kommer att ge dig sååå mycket kärlek. Husdjur är så bra på det sättet, ofta vet de när man behöver stöd och trygghet och finns där för att ge dig kärlek. Han kommer nog att ta hand om dig lika mycket som du tar hand om honom <3 Det är klart att du saknar Misse ännu, jag (storasyster Angelica) har själv förlorat många katter och vet hur ont det gör. Men det går över och snart minns du bara Misse som den fina kisse hon var. Tänk på Viggo som att han tröstar dig också för att Misse försvunnit. Misse finns nog kvar hos dig i hjärtat.
Det är fint att du får somna i någons famn, den kroppsliga värmen är jätteviktig, precis som du. Det låter som om du har fina vårdare och som om de bryr sig om dig. Berätta för dem när det känns som värst och låt dem hålla om dig. Gråt ut hos dem och släpp ut alla känslor och låt dem trösta dej <3 Du FÅR vara liten och behöva tröst ibland, det behöver alla människor. Det betyder inte att du är liten utan att du är människa. Vi har alla gråtit ut hos någon nån gång och efter det brukar det kännas bättre.
Glassen, ankorna och den fina naturen låter också bra! Njut av de här fina stunderna, även om det förstås blir jobbigt när du inte kunde äta glassen själv till exempel. Men tänk, det här är bara en tid i ditt liv då du behöver hjälp och du är så bra på att ta emot den hjälpen, även om det känns pinsamt och jobbigt ibland. Du är så stark, så stark! Som vi har skrivit tidigare, en alldeles speciellt vackert lysande stjärna är du.
Det är klart att det blir jobbigt att vuxna tvättar dig, att du måste visa dig naken när du är 12 och börjar bli en ung kvinna. Kunde du berätta för dem hur det känns? Att det är jobbigt och pinsamt? De förstår nog och de bryr sig om dig. Kanske du kunde be dem att ta det lugnare och så fort det känns jobbigt så berättar du för dem och så kan ni ta en liten paus?
Och vaaad skulle du kunna hitta på för att dagarna skulle gå lite snabbare? Vad tycker du om att göra? Allt det du nämner är jättebra och så fint att du försöker <3, men vi förstår att det blir långtråkigt i längden... Har du någon som skulle kunna läsa högt för dig? Tex så att nån kom in till dig varje dag och läste några kapitel ur en spännande bok?
Tusentals varma kramar <3
Hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica och ungdomsinformatörerna Lena och Sanna