ont
28.08.2014
nu är det såhär att jag känner mig lite konstig i magen. inte så mycket annars men efywr att jag ätitfår jag sjukt i magrn. eller inte sjukt men det känns som att jag skulle behöva prutta eller skita. fast jag går och skiter så efter en stund känns det som jag måste skita igen men det går ju inte.jag har också lite sjukt runt naveln eller det är en sjuk punkt då jag trycker.vad är detta?:/ tacksam för svar och puss på er<3

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi svarar
28.08.2014
Hej.
Ont i magen kan ju bero på jättemånga olika saker. Det jag först tänker på är förstås om det kunde ha att göra med mjölkprodukter. Laktosintolerans är ofta en orsak till magont och gasbesvär. Ofta märks laktosintolerans just som du beskriver, att man måste prutta mycket och att man får lös mage då man äter någonting som innehåller laktos. Som tur är det ju lätt att kontrollera det själv, det räcker ju med att man lämnar bort "vanliga" mjölkprodukter under några veckor och ser om det är någon skillnad. Idag finns ju nästan alla mjölkprodukter att få som laktosfattiga (hyla eller into) eller helt laktosfria. Tänk bara på att försöka undvika laktos så mycket som möjligt, så även ost, glass, choklad o.s.v. borde vara laktosfattiga eller laktosfria för att resultatet skall vara tillförlitligt.
Jag vet ju inte hur länge du har lidit av dina symtom, men ofta är det som sagt någon sorts överkänslighet det beroro på. Förutom laktosintolerans så kan det t.ex. vara celiaki (överkänslighet mot spannmålsprodukter) eller nästan vilken som helst annan matallergi. Du kan försöka föra matdagbok ett tag och försöka söka efter ett mönster i dina symtom; får du t.ex. ont i magen alltid då du äter eller bara efter att du ätit frukost, och vad är det isåfall du oftast äter till frukost. Eller vad dricker du med maten då du äter lunch - ifall dina symtom är värst då. Försök att följa med dina symtom och analysera situationen ett tag, och efter det tycker jag att du skall boka tid till en läkare som kan lägga remisser till olika blodprov och undersöka dig.
Men ifall att symtomen snabbt förvärras och du får jätteont så skall du naturligtvis vända dig till läkare genast.
Sköt om dig!
Tessi