ont
01.04.2014
Hej! Jag krockade för lite mer än ev vecka sen med vespo. Jag landade på vänster sidan och bara blev gul&blå på den sidan, men jag fick jätte sjukt på högersidan av svanskotan. Jag tränade just och nu har jag jätte sjukt så det gör ont när jag går, sitter, nyser m.m. Jag ska om några dagar och åka skidor, kan jag fa det eller kan jag skada mig ännu mera om jag faller i backen? Och vad kan ha hänt med min rygg? Det gör ont bredvid svanskotan, och lite lägre ner på rumpan och nedanför högra höftben.

Ungdomsinformatören Lena svarar
07.04.2014
Hej!
Det är jätterusning här och nu hann vi kanske inte svara innan slalomresan? Hur är det, kunde du åka? Hur känns svanskotan/ryggen nu?
Det låter som att du helt enkelt stött svanskotan ordentligt när du landat. Det händer lätt när man faller på baken och det behöver inte betyda att något skulle vara brutet. När man stött svanskotan ordentligt är det vanligt att det gör ont att tex gå och träna, precis som du beskriver. Även om svanskotan skulle ha en liten fraktur, brukar man inte behandla/göra något åt den, utan den läker i vila och av sig själv.
Det kan ta länge för svanskotan att bli bättre - hur länge det tar beror helt på hur illa du slagit den. För vissa kan smärtan lätta på några dagar eller veckor och för andra kan det ta några månader. Vila och ta det lugnt - visst kan du göra allt och leva som vanligt om det lyckas och känns okej, men du måste lite känna efter vad du tål och om det lönar sig. Om smärtorna inte lättar på senast några månader, skall du nog visa upp ryggen till en läkare.
Om du ännu inte åkt på slalomresan kan du nog åka, men du måste själv avgöra, om svanskotan är så sjuk att du inte kan åka skidor/snowboard. Visst skulle den säkert bil sjukare om du faller i backen, men själva "rännandet" gör inte ryggen sämre.
Hoppas det blivit bättre redan!
Hälsar ungdomsinformatören Lena med hjälp av en fysioterapeut