ont
01.06.2014
Hej, jag kopierar en fråga som jag ställde för några månader sen åt er :
Hej! Jag krockade för lite mer än en vecka sen med vespo. Jag landade på vänster sidan och bara blev gul&blå på den sidan, men jag fick jätte sjukt på högersidan av svanskotan. Jag tränade just och nu har jag jätte sjukt så det gör ont när jag går, sitter, nyser m.m. Jag ska om några dagar och åka skidor, kan jag fa det eller kan jag skada mig ännu mera om jag faller i backen? Och vad kan ha hänt med min rygg? Det gör ont bredvid svanskotan, och lite lägre ner på rumpan och nedanför högra höftben.
Ni undrade hur det gick när jag for och åkte skidor, och det gick bra då, jag åt burana då just och det hjälpte.
Ni svarade att det säkert var svanskotan som skadades. Men jag tror inte det för att jag har för 5 år sen skadat den och det tar inte på samma sätt, det här fick jag några dagar efter krocken. :) Och då for jag till Kaustinen och där sa dom att höftbenet var snett och så lagade dom det. Men nu så är det fortfarande sjukt, det är på samma ställe, när jag tränar ex benen (när jag ligger på sidan och lyfter upp högra benet) så blir jag jätte trött där var det tar sjukt och det känns som jag skulle behöva få knäckt tillbaks någonting där. Alltså det är svårt att förklara för det gör inte precis ont men det känns ändå ont..haha.. alltså jag tror iaf att jag har skadat den på nåt sätt. För det är ju ca. 2-3 månader sen jag krockade. När jag ligger på golvet så känns det precis som att någon skulle behöva få knäcka något tillbaks där för det är som något skulle "glida" där. Också när jag ex. joggar så uppstår det lite smärta. Men det gör inte så ont att ingen får röra det, för jag brukar be min pojkvän att massera mig där. Jag kan inte förklara hur det känns men iaf så om ni har listat ut liite vad det kan vara så skulle det vara bra. För det känns så onödigt att gå till läkaren eftersom att dom vet aldrig vad som är fel och skickar en bara hem. Och det är också onödigt att fara igen till kaustby fö att det går ändå tillbakas. Och om det bara är något som man måste leva med så är det ju bra att veta så slutar man att fundera över det . :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.06.2014
Hej!
(bra att du kopierade frågan direkt, så mindes vi bättre vad det handlade om :D)
Hm... hm... Vi skulle nog ändå vilja att du kollade upp det. Men frågan är om det ska vara en allmänläkare, en naprapat, en "kotknyckare" (var det en sådan du for till i Kaustby, tycker vi hört om en sådan där?), en fysioterapeut... Se, även om där är en skada, så kanske det går att tex träna så att musklerna runt den stöder upp - eller så kanske det finns saker som bara gör det värre och som du behöver veta att du ska undvika att göra. Det är jättesvårt för oss att säga något närmare än så här - vi varken ser dig eller är specialiserade läkare. Men just att gå till läkare kan ibland leda till just det att de inte kan säga något säkert utan skickar hem en. Eftersom de "kan lite om allt", de där allmänläkarna, så behövs nog kanske en specialist på det här med muskler, skelett och leder. Kolla via HVC vad de har att erbjuda - och kolla även din vespa-försäkring, livförsäkring eller privata sjukförsäkring ifall där ingår möjligheten att gå till privat sjukvård efter en olycka (har hört att det finns sådana försäkringar också)?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna