Ont efter att jag har kissat
16.07.2016
Hej, Decibel. Nu är det såhär att jag har ett litet problem: För ungefär en vecka sedan började det kännas som om min urinblåsa inte blivit helt tömd. Det känns bara så en liten stund efter att jag har kissat, sedan så försvinner "smärtan", men den kommer tillbaka följande gång efter att jag kissat. Jag hade det tidigare också, men då hade jag ett trosskydd i mina byxor, för att jag droppade. Nu har jag slutat droppa och då har jag tagit bort trosskyddet. Jag antar att det kan ha varit för tätt, för när jag tog bort trosskyddet försvann "smärtan" men nu har den alltså kommit tillbaka. Vad kan jag göra för att jag skall sluta känna den här "smärtan"? En som är trött på att ha värk

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
18.07.2016
Hej,
Att känna att man inte får urinblåsan tömd även om man just varit på toaletten och att det lite smärtar i samband med det, är ett tecken på att det kan vara urinvägsinfektion som du har. Jag skulle rekommendera dig att gå till ditt eget hvc för att lämna ett urinprov och utesluta urinvägsinfektion.
Visar det sig att det är urinvägsinfektion så får du en antibiotikakur för att den ska försvinna.
Då det kommer till det du skriver i hemliga rutan så är tycker jag att du borde göra det oftare. Åtminstone ett par gånger i veckan.
Hälsningar,
Alexandra, sjukskötare