Ont i bröstet
03.08.2014
Hej! Jag har de två senaste dagarna haft ont bröstet. Det gör ont vid olika rörelser och djupa andetag. Smärtan är i mitten lite över brösten. Jag fick smärtan dagen efter en länk. Jag springer 3 gånger i veckan och tränar styrka 3 gånger också. Vad kan detta vara? Borde ja undvika att träna tills det försvunningt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2014
Hej!
Oftast då unga och friska människor får ont i bröstet beror det på att man sträckt eller överansträngt en muskel och det är den som orsakar smärtan, alternativt kan smärtan härstamma från magsäcken/matstrupen (denna smärta kan vara förvånansvärt kraftig och det är inte ovanligt att människor tror att de har problem med hjärtat då de egentligen har problem i magsäcken). Förvånansvärt ofta beror smärtan också på psykiska orsaker, t.ex. stress eller oro. Men i ditt fall misstänker jag att smärtan hänger ihop med din träning.
Nu vet jag förstås inte om du annars är frisk, så mitt svar är bara riktgivande. Om man nyligen har varit förkyld så lönar det sig att kolla upp lungorna, så att inte smärtan beror på någon följdsjukdom till förkylningen. Känns smärtan likadan hela tiden eller varierar den i intensitet? känns den på samma ställe hela tiden? Det man vanligen blir rädd för då man känner smärta i bröstet är att smärtan skulle komma från hjärtat, men hos unga människor, som inte tidigare haft hjärtproblem eller har några andra grundsjukdomar är det sällan som smärtan beror på problem med hjärtat. Har du haft feber eller några andra symtom?
Jag föreslår att du skulle ta det lugnt med träningen ett tag och se om smärtan ger med sig. börja efter det försiktigt pånytt och försök att lyssna på din kropp och inte ta i för hårt. Men om smärtan blir kraftigare, om du känner att det blir svårare att andas eller om du får andra symtom så skall du uppsöka läkare för att bli undersökt.
Ta hand om dig själv!
Tessi