Ont i magen
06.05.2014
Hej! Oftast när jag kommer hem från skolan är jag hungrig och då äter jag direkt när jag kommer hem. Men jag får alltid ont i magen efter att jag ätit (fast alltså bara efter skolan, ingen annan gång p.g.a. maten). Varför?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.05.2014
Hej, nu är det ju jätte svårt att veta vad orsaken kunde vara men kanske du gått hungrig en längre tid i skolan och så när du kommer hem så kastar du i dig maten lite för snabbt. Ofta äter man ju ganska tidigt lunch i skolan och innan du är hemma sen på eftermiddagen så hinner du säkert bli ganska hungrig. Mitt förslag är att du testar att ta med nån frukt eller salta kex eller något annant liknande passligt mellanmål som du äter typ i bussen hem eller sista raste eller nåt så att du inte är riktigt uthungrad när du kommer hem och äter för mycket för snabbt. Om det inte ger sig så kan du ju också försöka att äta långsamt och tugga ordentligt då när du äter då du kommer hem från skolan. Ifall detta inte hjälper så tycker jag att du kunde ta kontakt med skolhälsovårdaren ifall du eventuellt har någon matallergi eller nåt.
Hoppas mina råd hjälper!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna