Ont i magen
11.04.2016
Hej, jag är en sportig och hälsosam tjej men jag har ett problem. Det började med att min mens blev försenad med 1-1,5 månad (fick min första mens för 3 år sedan). Under den här tiden så hade jag ständig värk i höger sida av magen och det håller på ännu. För jag trodde att värken skulle försvinna efter att jag hade haft min mens men icke. Värken kan jag beskriva som inte alls som mensvärk mera grov och väldigt koncentrerad på samma ställe. Jag har aldrig mått illa under den här perioden eller något liknande utan bara haft smärta.
Vad kan det vara? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.04.2016
Hej.
Jag tycker att du skall gå till din skolhälsovårdare och tala med henne. Det är jättesvårt för mig att svara på vad det kan vara som gör ont. Det finns så många saker som jag borde kunna fråga av dig för att veta säkert. Därför är det bättre om du går och talar direkt med någon som kan ställa alla frågor och vid behov skicka dig vidare till en läkare.
Så sitt inte och grubbla mer på denna sak nu. Du har väntat tillräckligt länge och eftersom värken ännu håller i sig så är det dags att ta reda på vad det är. Om du inte vill gå och tala med din skolhälsovårdare så kan du ringa direkt till hvc och boka en läkartid så att du skulle få bli undersökt.
Ta tag i saken genast!
Kram
Tessi