Ont i magen och bröstet
29.12.2014
Har haft ont i magen i någon månad. Det gick om men kom igen för nån vecka sen. Ibland känner jag inget och det är bäst då man ligger eller arbetar eller så kanske man inte tänker på det då man arbetar. Känns som en stor tung mage som kan vara sjukare ibland. Har nu även börjat gå upp mot ryggen och så trycker det på bröstet ibland men det släpper bra efter en stund. Vad kan detta vara? Är orolig för att det ska vara cancer i värsta fall? <3

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2014
Hejsan, nu har vår hälsovårdare semester. Hon kommer att kolla mitt svar och komplettera ifall hon tycker att jag har bort något. Jag skulle inte tro att det är cancer som du har, men det kan ju ingen säga helt säkert utan undersökning.
Det finns ju många orsaker till att man får ont i magen. Vet du om du kanske kan vara allerigsk mot något, kanske du är laktosintollerant, har du kollat det någon gång? Det kan även vara andra saker som din mage kan reagera på, tex gluten. Man kan ju också få blindtarmsinflammation, men då skulle det nog blivit värre under den här tiden. Om man är mycket stressad och orolig  man också få liknande symtom som du beskriver.
Om det fortsätter kan det nog vara bra att boka en tid till ditt Hvc för en kontroll.
Vår hälsovårdare kommer som jag redan skrev att kolla mitt svar här och sätta till om det behövs. Hon kommer den 14.1/Sanna
Många kramar Ungdomsinformatören Sanna
Ps. du vet ju att du kan skriva hit igen om det inte ger med sig
Hej! På basen av det du skriver så är det inte möjligt att sätta diagnos. Sanna har gett dej bra tips. Du kan också ha en stressmage dvs magkatarr eller också problem med sura uppstötningar som känns som magsmärtor mot ryggen och bröstet. Jag tycker nog att du ska boka tid till en läkare så kan man ta blodprover och göra en klinisk undersökning för att komma till en diagnos. Det här behöver inte vara farligt utan mycket lättfixat. Skönt skulle det ju vara för dej att slippa oroa dej för hämskheter som cancer!
Lycka till!
Med vänlig hälsning,   Annika   hälsovårdare-barnmorska