ont när jag tränade
27.12.2015
Hej idag så tränade jag jag va ute o sprang har inte gjort det på ett tag fast börjat lite försiktigt under några veckor nu typ öva på armhävningar o sånna övningar men idag va jag ute och när jag börja springa gick det bra men efter en stund knappt två minuter fick jag jätteont i magen på båda sidorna som typ stenar o det va inte "håll" det gjorde mer ont än så plus att jag inte hade druckit så mycket vatten innan jag börja bara 2 små klunkar men ignonera det en stund tills det inte gick mer o när jag stannade gjorde det ännu mer ont så jag inte kunde stå upp och gick över efter en stund men fortsatte göra ont lite till när jag gick hem o ja jag undrar om ni kunde svara på det är osäker om det va för att jag inte hade ätit något alls innan jag börja träna hade inte ätit frukost än plus att jag vart på sjukhuset o tagit prover o de har sett att jag har typ för högt värde av nått som gör att man blir gul i ansiktet o ögonen förstog inte riktigt men vad jag fatta va att jag inte fick träna hårt eller sova dåligt eller äta dåligt eller bli stressad eller för ledsen eller ens dricka alkohol fattar inte hur dom tänkt att jag ska leva men iaf så kan det va det jag har ju inte tränat jättehårt men kan det va levern jag fick ont i eller vad va det? Ska testa träna igen ikväll o se om det är likadant men ja jag tror nog mer det va något jag gjort typ druckit för lite/mycket eller kanske bara plötsligt börja springa eller ja jag vet inte .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2015
Hej.
Jag har jättesvårt att svara på varför det gjorde så ont då du började springa, men det är klart att det påverkar kroppen och konditionen om man har ätit och druckit tillräckligt innan.
Men det som är ännu viktigare i ditt fall är att du pånytt kontaktar sjukhuset och får ordentliga anvisningar därifrån. Att man blir gul i huden och i ögonen brukar bero på problem med levern, och då är det nog väldigt viktigt att du gör som de säger och inte anstränger dig för hårt, äter dåligt eller dricker alkohol! De måste ju ha planerat en ny kontroll eller ett läkarbesök till dig eftersom man inte bara kan lämna en sådan sak?? Men det låter lite konstigt att du inte fick bättre anvisningar än så?
Så nu tycker jag att du för ett tag framöver skall skippa tankarna på träning. Visst - rör på dig och t.ex. gå på promenader, men undvik att anstränga dig mer än så. Se till att äta och dricka tillräckligt och drick inte alkohol. Om det är levern som krånglar så är det ingenting att leka med. Ring till sjukhuset eller din läkare och ta reda på vad det egentligen handlar om och vad som händer här näst, nya blodprover? läkarbesök?
Ta det lugnt och sköt om dig själv tills du vet vad som är på gång.
Kram,
Tessi