Ont under revbenen på vänster sida
24.10.2016
Hej!
jag har ibland ont i vänster sida av magen under revbenet och på sidan av "magrutorna".
Det kommer ibland en krampaktig känsla där även om det inte tar så ont och det går snabbt över om jag lägger mig ned.
Jag fick det första gången i vintras. Det var på en skidtävling och efter vi tävlat och skulle fara hem började det krampa. Det gjorde så ont att vi fick stanna vid ett abc. Vi körde en timme hem och det det vart lite bättre efter vi stannat men det gick inte om förrän jag kom hem och la mig ner. Samma sak hände igen på hopea sompa. Efter 5km loppet duchade vi och åkte och åt vid rax. Där började det krampa igen så att jag fick gå till hotellet och lägga mig ner. Det gick om. Det har inte gjort så ont sedan dess men jag kan ibland känna att det tar ont igen och då lägger jag mig ner och det går över. Stina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2016
Hej.
Det är väldigt svårt att svara på varför det krampar. Ofta blir man väldigt rädd då man känner intensiv smärta, och tänker genast att det är någonting allvarligt. Men förvånansvärt ofta då det gäller kraftig och plötslig magsmärta så är det från tarmen som smärtan härstammar. I ditt fall kan det t.ex. härstamma från sället där tjocktarmen kröker sig. (då kan man även uppleva smärtan i samband med att man äter, och den brukar lätta då man lägger sig ner precis som du skriver.)
Om det inträffar pånytt tycker jag ändå att du skall vända dig till en läkare och diskutera saken. Trots att det antagligen är helt ofarligt så känns det alltid bättre att veta vad det beror på. Du kan antingen ringa till hvc och boka en läkartid eller försöka få kontakt med din skolläkare via din skolhälsovårdare.
Sköt om dig!
Kram
Tessi