Ont vid revbenen
11.11.2013
Hej! På kvällarna när jag ligger i sängen och är på min laptop så kan jag i min vänstra sida ibland känna av smärta. Det känns ungefär som att mina revben " fastnar" men det är bara längst ner och endast på vänster sida. Kan bero på att jag har 2 kuddar eller är det något annat? Smärtan är inte långvarig så när jag känner av den brukar jag bara ligga stilla en stund medan jag försöker ta djupa andetag. Undrar

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
18.11.2013
Hej Undrar!
Tyvärr är det omöjligt för oss att säga vad det skulle bero på att det sticker i revbenen. Men det är faktiskt vanligt att det sticker till lite här och där runt kroppen utan någon direkt orsak. Kommer smärtan bara när du ligger på mage i just den där positionen och om det bara är kortvarigt är det nog inte farligt.
Det kan ju hända att just den där positionen inte passar för dig av nån orsak, precis som nån annan inte kan gå i huk för att det är för obekvämt. Har du kanske försökt ligga med bara en kudde? Det kan ju hända att det hjälper. Om det är riktigt obekvämt kan du ju försöka undvika just att ligga på det sättet.
Om du inte slagit revbenen eller varit med om någon olycka är det nog inget farligt, så lugn bara!
Ifall besvären inte går över eller blir värre kan du ju ta kontakt till skolhälsovårdaren men som sagt var i det här skedet så behöver du inte göra något. Högst troligt är det inget farligt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna