oroad till MAX
27.06.2014
Usch allt känns så skrämmande! Mittiallt hör om dagen och det har hänt flera gånger föll jag ihop, helt utan kraft. Jag vet att det beror på mina låga värden i blodtryck och puls blodtrycket sjunker till natten jääätte mycket under dagen kan det ligga på en 107/65 helt normalt men till natten kan det fara ner till 90/70 ungefär. Jag vet eftersom jag nog har varit på kontroll men det gör mig oroad. Har vaknat flera nätter nu av att pulsen har varit så låg att jag inte känt den, känt mig riktigt lugn inombords och när jag hade en holter på mig vidade de att min puls e jätte låg skadlig låg ligger på en 40, 44 slag/min. Jag har nog kontakt led läkare o dittan och dattan. Kan ju nämna att detta kommer troligtvis av mitt idrottande och tävlande. Nu funderas på en pacemaker, vad är det nå som börjar slå när hjärtat går.på lågvarv vet jag men hur påverkar det i mitt liv. Jag tränar jätte mycket elitträning så ja. Jag blir lite oroad eftersom jag har fallit ihop så många gånger den senaste tiden flera gånger på stan, i restauranger, på jobb, hemma, hos en kompis, inder träning överallt ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.06.2014
Hej,
Det är en väldigt obehaglig känsla att inte kunna lita på sin egen kropp, och jag förstår att för varje gång det händer blir du lite mer osäker och rädd. Det är bra att du har kontakt med läkare, och jag tycker att du skall skriva ner ALLA frågor du har så att du kommer ihåg dem då du träffar din läkare eller sjukskötare. (Annars blir det lätt så att man glömmer bort alla frågor då man äntligen har fått tid till sjukhuset.)
Du skriver att du tränar och tävlar mycket, och det jag naturligtvis undrar är om du tränar FÖR mycket? Om det helt enkelt är din kropps sätt att försöka be dig lugna dig lite? Jag förstår att det kanske inte är det du vill höra, men det lönar sig kanske att tänka på i allafall.
Om pacemakers vet jag för lite för att kunna svara på frågor om hur de fungerar, men jag är övertygad om att din läkare försöker hitta ett alternativ som passar dig så bra som möjligt och inte påverkar ditt liv i negativ riktning mer än nödvändigt.
Jag föreslår att du skulle försöka få en tid till din läkare eller sjukskötare på den avdelning där du blir omskött, så att du skulle få tala igenom allting ordentligt. De är nog vana att svara på frågor om nästan vad som helst och jag tror att det skulle kännas bättre och lugnare för dig om du fick svar på dina frågor. Ibland är ovisshet och osäkerhet tyngre att leva med än de fysiska begränsningar som en sjukdom eller ett hälsoproblem ger upphov till.
Sköt om dig.
Tessi