Orolig
08.10.2014
Hej. Nu är det så att jag är orolig för vad ja riktigt har för fel. Jag fick plötsligt frissa igår och så mätte jag feber och hade 38. Jag har superont i musklerna och ryggen och blöder näsblod i stora mängder. vad kan det vara? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2014
Hej.
Det är knappast någonting att bekymra sig för. Det går alltid runt förkylningar på hösten och de symtom du beskriver kan vara helt vanliga symtom på en "vanlig" virusförkylning. Du kan ta värkmediciner som hjälper till att sänka febern och minska muskelvärken. Näsblodet beror antagligen på att dina slemhinnor i näsan är irriterade, vilket också är helt vanligt vid förkylningar. Om förkylningen beror på ett virus så finns det inga mediciner som botar den, utan det är bara att vänta. Om symtomen däremot beror på bakterier kan man få hjälp av en antibiotikakur, men det är inte alltid nödvändigt.
Se till att dricka tillräckligt och vila dig i några dagar. Om febern fortsätter efter det eller du annars tycker att du blir sämre så kan du besöka hälsocentralen, men oftast går förkylningarna om av sig själv.
Hälsningar
Tessi