Orolig här hej... Snabbt svar vore tacksamt!!!
09.09.2016
Hejsan,
Borde jag vara jätte orolig över den runda ring som uppkommit runt ett bett av vad jag tror var en myra?
Blev biten/stungen vete tusan eftersom jag satt på gräsmattan och kände en plötslig smärta, detta på måndag. Nu idag märkte jag att det syns en tydlig röd ring runt bettet. Kliar gör det också.
Storleken på bettet e som ett större bromsbett där hemma.
Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.09.2016
Hej.
Nu är jag ju inte riktigt säker på vad det kan tänkas finnas för insekter och kryp där du befinner dig. Det kan ju vara bara en rödmyra eller liknande som har bitit dig, ibland lämnar de ilsket röda märken, speciellt om man är lite känslig för insektbett. Om det var som du skriver att du kände en plötslig smärta så är det kanske mer sannolikt att det var just en myra, geting, spindel eller liknande, och de sprider ju inte sjukdomar på samma sätt som t.ex. fästingar gör.
Jag tror inte att du behöver vara orolig, för jag tror inte att det var någon smittospridande insekt som bet dig, t.ex. borrelia eller liknande så skall ju fästingen sitta kvar i ungefär ett dygn innan man riskerar att smittas, så ett plötsligt bett borde inte göra nån skillnad. Och om det t.ex. var en giftig spindel så borde det giftet ha varit "allavarligast" precis då det hände - inte nu i efterhand.
Om du har nån salva med hydrocortison så kan du smörja det på bettet, det hjälper mot både klådan och rodnaden. Klåda är ganska vanligt efter insektbett, inte bara efter myggor utan också efter rödmyror eller getingar/bin. Du kan ju lite höra efter med dina kompisar där om nån har haft någonting liknande. Ingenting hindrar dig från att gå och visa upp bettet till t.ex. skolhälsovårdaren, men å andra sidan tror jag inte att bettet kräver några speciella åtgärder. Följ med situationen och om det är som jag tror så börjar bettet säkert blekna inom några dagar.
Kram
Tessi