Orolig mage
16.10.2023
Hej decibel! Jag har nu haft ont i magen i snart en vecka. Jag har också varit extra trött och haft frossa trots att det inte har varit feber. Magen har varit extra orolig och jag har behövt kissa oftare. Nu har det också kommit till den punkt att jag inte orkar göra något extra efter skolan. Energin räcker bara till att göra läxorna liksom. Vad kan det bero på? Disktrasan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.10.2023
Hej,
Tyvärr är det jättesvårt att ge något svar på vad orsaken är till att du har ont i magen. Det kan vara så "enkelt" som att det beror på stress eller oro, men det kan också bero på ett virus, urinvägsinfektion eller någonting helt annat.
Frossan du beskriver kan bero på just det att magen jobbar mer och att cirkulationen koncentrerar sig mer just där än i dina ytliga blodkärl. Trötthet och nedstämdhet i samband med magproblem kan dels bero på att det helt enkelt är tröttsamt och frustrerande att ha ont, men också på att en stor del av serotoninproduktionen (en signalsubstans som reglerar sinnesstämning och känslor) sker i tarmkanalen, så om magen av någon anledning fungerar dåligt så kommer humöret antagligen också att påverkas. Det är tyvärr för många läkare ganska "nytt" att magen och humöret är så nära förknippade med varandra, men det är t.ex. inte alls ovanligt att ångest och depressioner hänger ihop med magproblem och då kan det finnas anledning att tala med en läkare om båda två för att man säkert skall komma åt hela problemet.
De saker du kan fundera på nu är t.ex. om du har ätit annorlunda under den senaste veckan än tidigare? Har du haft lös mage eller förstoppning? Har andra personer i din omgivning haft några symtom, kan det med andra ord vara en lindrig magsjuka? Har du tidigare upplevt liknande symtom? Gör det ont då du kissar? Tror du att smärtan kommer från tarmarna eller från urinblåsan?
OM det gör ont då du kissar så skall du besöka hvc och ge ett urinprov för att utesluta urinvägsinfektion. Både trötthet och frossa kan uppkomma i samband med det. Om det är en urinvägsinfektion så behöver du en antibiotikakur för att det skall ordna upp sig.
Försök att låta dig själv vila och ta det lugnt så mycket som behövs. Ibland då man är stressad så kan man ändå ha svårt att varva ner, och då kan kroppen hitta på olika symtom som tvingar oss att stanna upp och ta det lugnt. Men om dina symtom blir värre, eller om de fortsätter ännu om en vecka så tycker jag att du skall kontakta en läkare för att kolla upp att allting är som det ska. Tveka inte heller att ta upp saken med t.ex. en kurator eller psykolog som då förhoppningsvis kan ge dig stöd och vägledning.
Kram,
Tessi