-
27.08.2014
hejsan, jag har några frågor som jag inte har riktit fått svar på från nätet, så jag hoppades på att ni kan förklara åt mig lite kort :)
varför blir egentligen ett inflammerat ställe rött, varmt eller svullet?
hur strömmar blodet genom hjärtat?
riva rocis metoden, kan ni förklara vad det är?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.08.2014
Hej.
På basen av dina frågor låter det som om du läser till prov :) men här kommer korta förklaringar (som inte kan användas som svar vid hemtenter, men som kanske ger dig en grundläggande uppfattning om hur det fungerar)
En inflammation är reaktionen som följer då kroppens eget immunförsvar aktiveras till följd av att huden, vävnaden, skadas på något sätt eller utsätts för mikroorganismer. Rodnaden och värmen på det inflammerade stället beror på att stället genomströmmas av en större mängd blod än normalt. På grund av att mer blod rör sig på det inflammerade stället binds även mer vätska till vävnaden och därför blir stället svullet.
Hjärtat fungerar som en pump, som genom att sammandras rytmiskt förser resten av kroppen med ett konstant flöde av blod. Hjärtat består av två delar, där den högra delen pumpar ut blodet i lungkretsloppet, där det syresätts, sedan leds blodet tillbaka in i hjärtat och genom den vänstra delen pumpas blodet ut i stora kretsloppet, d.v.s. resten av kroppen.
Den italienska läkaren Scipione Riva - Rocci var mannen som gav upphov till kvicksilvermätaren med uppblåsbar manchett för att mäta blodtrycket. Riva - Rocci metoden innebär att personen som mäter trycket känner efter patientens puls vid handleden, varpå manchetten fylls med luft tills pulsen vid handleden inte längre känns. Trycket i manchetten mäts då med hjälp av en kvicksilvermätare. Efter det släpps luften långsamt ur manchetten, medan personen som mäter trycket följer med kvicksilvret tills patientens puls åter kan kännas. Tillvägagångssättet vid blodtrycksmätning har med andra ord inte ändrat så mycket sedan slutet av 1800-talet, även om man idag allt mer sällan använder blodtrycksmätare med kvicksilver.
Hälsningar
Tessi