-
16.10.2013
visste inte riktigt i vilken kategori jag skulle sätta den här frågan men ja.
vart ska jag vända mig med min analfissur? kan också bra hända att det är hemorojder. ska jag gå till apoteket och fråga efter någon medicin? eller ska jag våga ringa hälsocentralen? vad ska jag säga isåfall och på vilket nummer ska jag ringa?
det är inte direkt att jag lider av det. det går bara lite trögare med min avföring, cirka 1-3 dagar mellan och så kan det ta sjukt emellanåt.
har nog berättat mitt problem åt mamma för en månad sedan men hon har inte gjort något åt saken. eller så har hon bara glömt..
har haft det här så pass länge och vill bara slippa det på en gång :'( har säkert utvecklats till cancer.
ååh

Ungdomsinformatören Sanna svarar
21.10.2013
Hej, jag skulle nog rekommendera att du tog kontakt med skolhälsovårdaren till allra först. Sen kan hon/han skicka dig vidare ifall det behövs. Det du kan pröva hemma är att smörja in stället med någon hudolja tex Seridal som man får receptfritt på Apoteket. Det låter som att du har lite torr hud. Det finns också annat du kan göra för att det ska växa ihop. Undvik att äta sånt du får hård mage av. Ofta uppkommer analfissurer just för attt man krystat fram jättehårt bajs. Varma sittbad kan också kännas skönt. Du skriver inte hur du fått analfissuren men jag hoppas du kan få hjälp av detta. Om inget hjälper så boka tid till skolhälsovården. Eller om du hellre går till ditt hvc så hittar du nummern under din kommuns hemsidor. Du ringer till tidsbokningen och berättar vad du har för problem, de har sett och hört allt så de kommer inte att fundera vare sig det ena eller det andra.
Kramar ungdomsinformatören Sanna