-
07.07.2016
Hej! Jag har under ca 1 veckas tid haft urinvägsinfektion, eller antar det eftersom det har svidit då jag har kissat och även blod har kommit. Jag har inte gjort något åt det utan bara tänkt att det självläker, men nu har jag fårt riklig smärta i sidan av magen samt i ländryggen, jag känner mig också väldigt trött och hängig och det svider fortfarande då jag kissar så nu är jag orolig ifall det har spridit sig till njurarna och att jag eventuellt har njurbäckeninflammation? :(

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
07.07.2016
Hej,
det låter som att det är urinvägsinfektion du har. Du har haft det såpass många dagar och symptomen blir värre så du ska nog kontakta hvc nu. Där brukar det räcka med en intervju via telefon och så får du lämna ett urinprov. Då skrivs antibiotika ut åt dig om behov finns. Det är nog alltid bra att kontakta hvc genast om du får symptom, speciellt om det gör mycket ont. Lämnar en urinvägsinflammation obehandlad så finns risken att den sprider sig vidare till njurarna och blir en njurbäckeninflammation och det är genast svårare att behandla.
Det finns många olika symptom på urinvägsinfektion. Bland annat att du ofta behöver kissa och det känns som att du inte får blåsan tömd, det svider, du har ont i nedre delen av magen och att det kan finnas lite blod i urinen. Vissa människor får mycket och hårda symptom medan andra inte känner nästan nåt.
Ring nu genast, ännu idag, för att få hjälp! Fram tills du vet mera kan du dricka mycket surt, t.ex. tranbärssaft och havtornssaft. Du kan också ta en smärtstillande medicin, så som Burana, för att lite lindra smärta.
Kram,
Alexandra