Paniiik :(
25.04.2016
Hej! Har ett problem så tänkte höra med er hur jag ska göra. En kompis har varit sjuk hur länge som helst och nu är hen tillbaka i skolan. Personen hostar HELA TIDEN och ibland rakt ut. Jag vill verkligen inte bli sjuk och blir så arg inombords då hen hostar, alla andra kan ju bli ofrivilligt sjuka då också! För hur kul är det sen då man sitter här hemma med spysjukan och vet att det är på grund av den där personen.
Har försökt att vända bort huvudet varje gång personen hostar, men hen kan ju ha rört i allt möjligt som jag också rör i och sådär. Har också tvättat händerna mycket m.m. men jag kan ju ändå bli smittad.
Vad ska jag göra? :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2016
Hej,
Ja, jag förstår precis hur du menar. Speciellt om man sjäv är lite känslig för infektioner och smittas lättare än andra så kan det kännas irriterande att människor som inte är riktigt i skick kommer till skolan eller jobbet "för tidigt" istället för att stanna hemms och vänta på att de blir friska.
Det är ju någonting som var och en måste tänka på, att då man är sjuk, oavsett om det rör sig om förkylning eller magsjuka så har man ett ansvar även mot andra människor. Det är alltså inget tecken på att man är "stark" eller "plikttrogen" att man kommer till skolan fast man är sjuk, utan det är rent oansvarigt och ganska dumt eftersom man då utsätter alla andra för risken att bli smittade. Och även om man själv inte blir så jättesjuk då man får feber eller magsjuka så kan andra människor ha olika grundsjukdomar som gör att även "små" infektioner blir väldigt allvarliga. Så man skall nog alltid respektera sina smittor och vänta i åtminstone 24 timmar efter att du senast har spytt eller haft diarré innan du återvänder till skolan. (för dagisbarn gäller 48 timmar). Även då det gäller feber och förkylningar skall man bli hemma åtminstone ett dygn efter att febern har lagt sig. Har man "bara" hosta och snuva utan feber så är det lite svårare att säga någon generell regel, så där måste man nog helt enkelt använda sunt förnuft - om man hela tiden hostar eller nyser/snorar så sprider man antagligen mycket smittopartiklar och då skall man inte vistas bland folk.
Det man kan göra för att undvika att smittas så lätt av alla möjliga smittor som finns i omlopp är främst att tvätta händerna ofta. Naturligtvis alltid i samband med toalettbesök, och innan man äter någonting. Så kan det vara bra att ta det som regel att alltid tvätta händerna då man kommer hem från skolan/butiken/träningen. Om man alltid skulle tvätta händerna då man kommer hem så skulle åtminstone hemmet vara en "säkrare" plats.
Man kan ju bli riktigt mörkrädd om man tänker på hur mycket bakterier och mikrober som finns omkring oss hela tiden. Men som tur är ju våra kroppar fiffiga, och för det mesta klarar vi oss ganska bra genom att kroppens eget immunförsvar skyddar oss. Man kan försöka äta mjölksyrebakterier som hjälper till att hålla upp kroppens immunförsvar, och hålla kroppen frisk genom att få i sig vitaminer, bra mat, och genom att sova och motionera tillräckligt. Låter lite tråkigt men är väldigt effektivt  :)
Sköt om dig
Kram
Tessi