Panikattacker?
01.03.2016
Hej Decibel!
Jag har ett ganska stort irriterande problem med mig själv, som bara verkar bli värre och värre :/
De är nämligen så att under de senaste veckorna har jag drabbats av 3 "panikattacker", eller vad jag nu skall kalla dem.Har även förut haft "panikattacker" men de har varit mer mellanrum mellan gångerna
Här är de senaste situationerna..
Nr 1 ja skulle gå upp till min lägenhet men fick en konstig känsla om att något var fel när jag nästan var framme och kunde nästan int andas så ja sprang ut igen.
Nr 2 jag skulle bara borsta tänderna och gå och lägga mig men så kände jag en konstig "knöl" tyckte jag så ja nästan började hyperventilera och typ trodde jag hade cancer eller nåt, så ja kunde inte slappna av förrens efter typ 40min och så fick ja lov att sjunga för att tänka på annat.
Nr 3 Jag och en kille pillade lite på varandra och nu har jag samma panik kännsla av att ja eventuell kanske skulle kunna vara gravid (fast den den chansen skulle typ var extremt liten för han hade inte utlösning och han rörde inte sin snopp mer än en gång).
Snälla decibel hur kan jag slippa dessa panikattacker som typ tar död på mig!? :( :/ Nervös jävel

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.03.2016
Hejsan, va bra att du tog kontakt hit till oss. Jag kan förstå att det är jätte obehagligt när panikattacken kommer, men du ska komma ihåg att det inte är farligt på något sätt. Fast det kan kännas som att hjärtat ska stanna eller att du blir utan luft eller kommer att dö, så är en panikattack inte farlig för din hälsa på något sätt. Det är en kraftig ångestattack som räcker en kort stund och sen går över, det du behöver få hjälp med är att hitta verktyg som du kan använda då du känner att en attack är på kommande. Det första är att du vet att du inte kommer att dö av en attack, då är mycket vunnet redan. Sen att du kommer ihåg att du trots att det säkert är jätte svårt ska försöka ta det lugnt och andas tills allt gått över.
Det är alltid bra att försöka hitta orsaken till ett problem så att man kan gå direkt på det och inte bara behandla symtomen. Det är ju svårt att säga vad som är orsaken i ditt fall, men ofta brukar man få panikångest attacker om man under en tid levt under stark press, kanske gått genom stora förändringar i livet, skillsmässa, flytt, någon nära anhörigs död eller något annat som man påverkats mycket starkt av. I vissa fall kan benägenhet att drabbas av panikångest attack gå i arv.
Här kommer några saker som du kan göra för att förhindra eller åtm lindra attacken när den kommer.
Det är viktigt att man har ordentliga rutiner i sitt liv, man äter och sover och ser till att få tillräckligt med frisk luft och motion. Om det är något av detta som falerar så kan allt rasa ihop, så se till att du har allt detta på klart:
1.Alla behöver olika mycket sömn. Är du en som behöver dina åtta timmars sömn så ska du se till att du får det också varje natt. Det finns de som klarar sig med 5-6 timmars sömn men man måste känna sin egen kropp och lyssna efter signalerna.
2.Tillräckligt med frisk luft och motion. Det betyder inte att du nu måste börja springa långa länkar varje dag. Beroende på hur du hinner och har passligt så passar du in det i det dagliga programmet. En 15-20 minuters kvällspromenad före man går och lägger sig kan vara helt tillräckligt ibland. Nu blir det ljusare och trevligare hela tiden och så småningom kommer alla de ljuvliga dofterna av vår, försök göra det till en vana att ta en liten promenad utomhus varje dag.
3.En mycket viktig sak är att man helst ska undvika alla ämnen som ger en uppiggande och stimulerande effekt tex. kaffe, alkohol, nikotin och andra liknande ämnen. Överdriven användning av socker kan också inverka negativt på hur du mår.
En metod som visat sig vara mycket effektiv vid behandlingen av panikångest attacker är Kbt, kognitiv beteeende terapi. Inom Kbt anser man att ens tankar, känslor och beteende hänger ihop och styr varandra. Alltså om du tänker negativa tankar så kommer det att inverka på hur du känner dig och också på hur du kommer att bete dig.
Vid alla tre tillfällena som du fått en panikångest attack har allt börjat med att du tänkt negativa tankar och jagat upp dig över en sak, och så leder allt till att du till sist får en panikångest attack. Om du redan i det skedet när de negativa tankarna kommer, stannar upp, säger till dig själv att sluta med såna funderingar, koncentrerar dig på att andas och ta det lugnt, det får ta så länge det behövs. Sen när du känner att du är lugn då först går du vidare och kan på det sättet öva dig i att komma förbi en ångest attack. Det kommer inte att fungera sådär bara tjoff bom, du kommer att måsta öve och öva och åter öva, men det kommer att gå bara du är lite envis. Tankens kraft är stark, man kan nästa förflytta berg med sina tankar. Se till så att dina tankar används till goda saker som gör att du mår bra och inte till dåliga saker som gör att du mår dåligt. Fast det inte känns så, så har du faktiskt ett val. Du bestämmer hurudana dina tankar ska vara!
Läs mera om Kbt, HÄR.
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna