problem
10.11.2014
Hej, jag har ett ganska pinsamt problem och jag törs inte prata med ngn om det. För någon vecka sen upptäckte jag att jag hade en lite vitare tunga än vanligt. När man tittar närmare är det lite beläggning på tungan och jag känner mig äcklig. När jag äter apelsin blir min tunga orange och när jag dricker glögg blir min tunga röd! Oftast på kvällen och morgonen är den vit. Jag brukat borsta bort det lätt med en tandborste och lite tandkräm och då försvinner det men sen kommer det tillbaka senare! Varför får jag detta och vad skall jag göra så att det försvinner för alltid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.11.2014
Hej.
Det är helt normalt att ha lite vit beläggning på tungan, och att beläggningen/tungan färgas lite av det man äter, så är det för alla. "Vanlig" gulvit beläggning på tungan kan t.ex. bero på bakterier, matrester eller rökning. Men om du upplever att du har mer beläggning på din tunga än andra människor har, eller mer än du har haft tidigare så kan det t.ex. bero på svampinfektion i munnen. Det är vanligt t.ex. efter antibiotikakurer. Du kan försöka skrapa bort beläggningen och se hur tungan ser ut undertill - om den är rodnande (d.v.s. rödare än vanligt) så kan beläggningen bero på svamp.
Jag tycker att du skulle gå och visa din tunga för din skolhälsovårdare så får hen ta ställning till om det är någonting som borde åtgärdas och isåfall hur. Hälsovårdaren har nog stött på mycket konstigare "problem" än dethär, och beläggning på tungan är ingenting du behöver skämmas över.
Kramar
Tessi