Problem
27.10.2023
Hej, jag har fått lite smått självskadebeteende och jag vet inte vad jag ska göra. För jag vill inte att min mamma och pappa ska få reda på det. Hjälp Gardin

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.11.2023
Hejsan Gardinen!
Tack för din fråga, jättebra att du skriver in. Ursäkta att du har fått vänta ganska länge på svar, jag hoppas att du ändå hittar in hit för att läsa det.
Ledsen att höra att du börjar få självskadebeteenden. Det är dock bra att du har märkt det själv, och att du frågar om hjälp. Det är viktigt att du försöker att sluta med beteendet, så att det inte blir värre. Att skada sig själv på olika vis kan nämligen bli beroendeframkallande, och det är lättare att sluta i ett tidigt skede mot vad det kan bli sen ifall man hållit på en stund – precis som det också är med exempelvis rökning.
När en person skadar sig själv så handlar det oftast om ett försök till att hantera sina egna känslor. Antingen för att man har många svåra känslor som man inte vet vad man ska göra av, eller för att man upplever att man inte känner något alls. Det du själv kan göra är att försöka ersätta självskadandet med ett annat sätt att hantera känslor. Du kan exempelvis ha en checklista med saker som du måste försöka göra först, om du känner att du har lust att skada dig. Dessa saker kan vara exempelvis något av detta:
-          Skriv ner känslorna och/eller det som hänt som gjort att du känner så. Det att man formulerar ord på papper med penna kan vara ett sätt att få ur sig röran som finns i ens huvud.
-          Prata om det med någon. Du skriver att du inte vill berätta till din mamma och pappa om att du börjat skada dig – men kanske du kan bara berätta överlag om hur du känner? Du kan också prata med någon annan trygg vuxen, eller en kompis. Vi människor är flockdjur och behöver varandra, så det är ingen konstig sak ifall man pratar med varandra också om sånt som känns tungt.
-          Gör något kreativt, typ dansa och skaka på kroppen, rita eller måla, sjung med till musik du gillar, sminka dig (du kan ha våtservetter på rummet så du kan ta bort det efteråt om du vill göra det bara som en kreativ grej och inte vill att nån ska se det), och så vidare.
-          Ta en promenad
-          Klappa ett husdjur ifall du har ett sånt som går att klappa
-          Ta en dusch
-          Meditera och andas djupt, finns ledda meditationer på exempelvis youtube
-          ...och börjar det kännas riktigt besvärligt och det andra inte hjälpt; håll i en isbit, skrik eller slå i en kudde, ta en kalldusch, eller bit i en citron för att ge dina sinnen en ”chock” utan att det skadar dig.
Hoppas något av det här kommer att hjälpa.
Jag vill att du funderar en stund, vad är orsaken till att du börjat skada dig? Den orsaken vore det bra om du pratade om med någon. Exempelvis kuratorn på din skola finns till för att man ska få prata om sånt som tynger en! Du får gärna skriva in hit igen också.
Hoppas det börjar kännas bättre snart!
Kram, Kix