Problem med magen
12.04.2014
Hej! Jag har en del problem med magen, blir ofta svullen och får ont efter att jag ätit, oftast om maten innehållit mycket kolhydrater eller fett. Min fråga handlar dock mest om problemet som uppstår då jag tränar. Då jag går ut för att springa kan jag ibland inte springa i längre än 5 min innan magen börjar bråka, jag får ont och kan bli illamående. Ibland klarar jag 20min och ibland kan jag springa i 40min utan problem. Flera gånger har min löprunda slutat med att jag måste tvärvända hem och rusa in på toan med diarré. Efter att jag tömt magen mår jag fint igen. Finns det någon diagnos på det här eller är det bara något konstigt med min mage? Problemet kan uppstå trots att det gått 2h sedan jag senast åt, och det tycks inte finnas någon skillnad mellan ifall jag ätit grönsaker eller tryckt i mig en skål med pasta under dagen. Däremot klarar jag nog av 1h spinning på gymmet utan problem. Varför just löpningen?
Jag är alltså en tjej på 21 år, har alltid varit naturligt smal med 170 cm till 49kg. Dessutom äter jag p-piller sedan 3 år och mår annars bra, är väldigt sällan sjuk, max en gång om året.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.04.2014
Hej!
Jag tror att de flesta som tränat löpning någon gång känner igen sig i din fråga. Det är en mycket vanlig grej och brukar kallas "löparmage". Problemet är vanligare hos nybörjare och mindre vältränade löpare och kan försvinna med tiden och träningen. Man har också kommit fram till att det är mera kvinnor än män som drabbas. Löparmage är inte farligt i sig, det är endast den möjliga vätskebristen som en följd av diarrén som kan orsaka problem. Men "ofarligheten" gör ju inte problemet mindre obesvärligt.
Rent fysiologist betyder löparmage att följande händer: När man tränar, ändras blodflödet (och syreupptagningsförmågan) från mag- och tarmsystemet (matsmältningen) till muskulaturen, vilket orsakar en kraftig frisättning av vissa hormoner som stimulerar mag-tarmkanalens funktioner -> diarré.
När man löper, orsakar man mag-tarmkanalen rytmiska "studsar", vilket förflyttar innehållet i systemet. Om tjocktarmen innehåller mycket avföring, resulterar studsandet i en tarmtömingsreflex. Detta är orsaken till att du inte upplever samma problem tex när du cyklar. När du cyklar, måste magen inte tåla "studsar" på samma sätt som vid löpning. Hur starkt magen reagerar till löpning är mycket individuellt, vissa lider av större besvär än andra. Magproblemens styrka kan också variera från gång till gång beroende på vad man ätit, hur länge sedan man ätit och när man senast tömt tarmen.
En av orsakerna till "löparmage" är alltså sannolikt det, att man har kvar mat eller vätska (om du druckit mycket) som inte hunnit smälta i magsäcken och tarmarna. När man sedan löper och när maten skvalpat runt tillräckligt länge, blir behovet att tömma tarmen för stort.
Det du kan prova för att lätta symptomen är att försöka att äta senast två timmar före du planerat att ta en joggingstur, då har magen mera tid på sig att smälta maten och problemen blir mildare ju bättre maten smältat. Försök också att undvika mat som innehåller höga fiberhalter innan du ska springa (tex frukter, grönsaker, fullkornsprodukter). Undvik också kaffe och te. Om du haft problem med magen pga laktos, lönar det sig att vara försiktig med mjölkprodukterna innan du tänker träna löpning, eftersom proteinet i mjölkprodukterna smälter långsamt. Självklart skall du också försöka tömma tarmen innan du ger dig på löprundan.
Ditt fall låter helt klart som ett klassiskt fall av "löparmage", men om du av någon orsak misstänker mag-tarmsjukdomar av annan sort, tex om du skulle lida av symptomen även mellan träningspassen, skall du nog uppsöka en läkare för närmare undersökningar. Annars är det bara att fortsätta träningen (och kanske ta med toapapper i fickan för säkerhetsskull - inget ovanligt i löparkretsarna)!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott
Läs mera om "löparmage" här!