Prövat bikini
30.03.2015
Hej! Jag har en lite konstig fråga som jag vill ha svar på.
Kan man bli smittad av en könssjukdom av att prova en bikiniunderdel i en butik?
Jag provade en bikiniunderdel utan trosor på mig idag en butik utan att riktigt tänka mig för. Nu oroar jag mig såklart för att jag kan ha blivit smittad av någon könssjukdom, ifall att någon med en könssjukdom testat samma underdelar som jag. Det fanns ett såntdär plastskydd som finns på bikiniunderdelar i bikinin.
Jag har inga symtom (än iallafall) men jag kan helt enkelt inte sluta oroa mig UTIFALL ATT det skulle vara så.
Är detta möjligt? Ifall ja, vad ska jag då ta mig till? Orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.03.2015
Hej!
Nej, genom en så kort kontakt ska du inte kunna bli smittad med någon könssjukdom! De flesta könssjukdomar smittar genom kroppsvätskor, alltså blod, slidsekret, sperma och saliv. Men då ska det nog ske under en längre stund med mera "gnugg" än bara ett tyg/plast som kommer mot yttre blygdläpparna en liten, liten stund. En del könssjukdomar kan smitta genom slemhinnekontakt, tex ollon mot slemhinnorna i munnen eller analen, och en del hud mot hud. Men då ska det alltså vara ordentligt med kontakt, det räcker inte med det du beskrev. Dessutom tenderar nog såväl bakterier som virus dö ut om de torkar, svalnar och är för länge utan värd (mat, fukt och värme). Så du kan nog vara fullkomligt lugn.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott