Psykolog
16.09.2020
Hej!
Jag undrar om det finns någon psykolog eller prathjälp i Vasa man kan boka tid till? Skulle inte heller behöva kosta så mycket. Jag studerar och gillar inte riktigt studenthälsans tjänster och jag får inte heller gå hos ungdomsstationen Klaara mera eftersom jag studerar och hör då till studenthälsan.. Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
16.09.2020
Hejsan!
Det är bra att du vill gå och prata med någon om du känner att du behöver det! Du skriver att du inte riktigt gillar studenthälsans tjänster, men har du provat båda deras psykologer (det kan dessutom vara det finns en tredje på deltid, enligt en Yle-artikel från 2019)? Som du säkert vet så handlar det mycket om personkemi när det gäller psykologhjälp/samtalstjänster, vem man klickar med och inte, så det kan vara värt att försöka sig på flera om man inte klickar med den första.
Om det är så att du är deprimerad, har ångest, eller annan dylik mental ohälsa så kan det också vara skäl att vända sig till psykiatrikern på studenthälsan (eller annan psykiatriker, men du kommer billigast undan på studenthälsan), och utreda om du skulle vara berättigad att få FPA-stödd psykoterapi. Rehabiliterande psykoterapi kallas det, och du kan få det till exempel om du känner att ditt mående kommer i vägen för dina studier, och du vill åtgärda detta för att kunna studera klart. Det kan man få i tre år, och då betalar FPA största summan av dina psykologbesök, och du kan i så fall välja psykolog från en lista på många olika. Med andra ord skulle det öppna upp många fler alternativ för dig, så jag skulle rekommendera att du kollar in det alternativet och undersöker om du är berättigad till det. HÄR kan du läsa mera om hur det går till, ifall du vill veta mera :)
Det finns väldigt många olika psykologer och terapeuter verksamma kring Vasa, och det går att själv ta direkt kontakt med dem, men det blir ju ganska mycket dyrare om du går privat än om du får FPA involverat.
Du kan också se om det finns en studiepsykolog vid din skola/universitet. Hen kan också hjälpa till att avlasta dig och slussa dig rätt.
Om du är okej med att chatta istället för att träffa någon face to face så finns Ärligt Talat-chatten, där får man tala med handledare eller psykolog anonymt om precis vad som helst som man har på hjärtat. Chatten är öppen måndagar, tisdagar och torsdagar mellan kl. 19-22.
Ifall du är bekväm med att tala med någon inom kyrkan så har också Vasa Svenska Församling samtalstjänster och en studerandepräst. HÄR hittar du mera info om det.
Sen finns det också ett ställe i Vasa som heter Horisonten (Horisontti). De är en öppen mentalvårdsservice liknande som Klaara, men man behöver vara 25 år för att gå dit (och det kan också vara att de där hänvisar till Studenthälsan i första hand).
Hoppas du hittar någon att tala med! Om du har nåt speciellt du funderar över så får du ju givetvis lägga en till fråga hit också! :)
Kram, Kix