Rädd för diabetes
20.10.2023
Hej, har senaste tiden ofta haft kalla fötter och nu har de även blivit torrare än vanligt. Har hört att fötterna kan påverkas om man har diabetes och nu blivit rädd att jag har det (har inget annat av de "vanliga diabetessymptomena" som kommer upp när man googlar) jag kanske int har den bästa livsstilen när det kommer till mat. Behöver jag vara orolig att det är diabetes eller kan det vara något annat? Rädd person

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2023
Hej,
Jag tror på basen av det du skriver inte att du behöver oroa dig över att dina kalla fötter skulle bero på diabetes. Men för att komma över denna rädsla så skulle ett enkelt sätt vara att du besökte din skolhälsovårdare så kan hen kolla upp ditt blodsocker. Du kan besöka hen och diskutera saken så kan ni fundera över när det skulle vara bäst tillfälle att kolla upp det (beroende på om hen vill att det tas på morgonen innan du ätit eller någon annan tidpunkt på dagen.)
Jag tror att dina kalla fötter främst har att göra med din blodcirkulation. Med tanke på din längd och vikt så låter det inte speciellt konstigt, och det lättaste sättet att åtgärna detta skulle vara att du rör på dig regelbundet och du äter och dricker tillräckligt så att din kropp får den näring den behöver för att fungera. Om man t.ex. inte får i sig tillräckligt med näring så är det vanligt att man blir frusen.
Om du har frågor kring hur du skall äta eller röra på dig eller om du inte riktigt vet var du skall börja så tror jag att din skolhälsovårdare kan hjälpa dig även med detta.
Kram,
Tessi