Religös psykos
06.07.2024
Vad är en religös psykos och kan man bli sluta ha det utan att få medicin/terapi. Flr jag tror jag hade det flr en tid sedan men inte längre?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.07.2024
Hej,
En psykos är, som du kanske redan vet, ett psykiatriskt tillstånd där den egna verklighetsuppfattningen blir förändrad. Det kan t.ex. handla om att man hör eller ser saker som andra inte gör, att man upplever att man själv är någon annan eller att man får andra vanföreställningar. I allmänhet är psykoser så pass "allvarliga" att människor i ens närhet märker dem eftersom personens tankesätt eller beteende brukar avvika från hur personen normalt fungerar. Det är förhållandevis vanligt att olika religiösa föreställningar kan vara ett inslag i en psykos. Det kan handla om allt från att man upplever att man får budskap från gud till att man själv är djävulen eller allt där emellan.
Psykoser kan gå över, men om du tror att det var en psykos du hade så skulle jag rekommendera att du talade med en läkare eller kontaktade hvc så att du kunde få kontakt med någon att tala med eftersom det är viktigt att du får hjälp om det skulle hända igen. Ofta behövs mediciner vid behandlingen av akuta psykoser, och det är viktigt att ta reda på vad anledningen till psykosen är, d.v.s. om det t.ex. kommer som följd till någon traumatisk upplevelse eller om det beror på en bakomliggande sjukdom.
Så även om du nu mår bättre så tycker jag att du skall kontakta vården så att du fick diskutera saken med någon sakkunnig som kan ta ställning till om det behöver följas upp på något sätt.
Kram,
Tessi