röd prick på förhuden
16.02.2015
Tjeenare! xD Ja har en röan prick på förhudn ganska lågt ner vid "roten" o ha lagt basiron 10% på a nu i 2 dag nu tå trodd he va en finn men så såg ja en frågo gär om att he kan va en inflamera talgkörtel o tå ja skoda närmari så kombe he ju no ett könsord så fint skrivet ur an! Så fundera tror ni att he är en inflamerad talgkörtel eller? Ha har ändra färgo nu liti möt mörkröd o kanske liti mot brun hålli men kan bero på hodi salvo! O vad ska man gö åt en toki? Inget eller? :) Är oskuld på alla sätt och vis! Taack. dgos
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.02.2015
Hejsan, en av våra hälsovårdare kommer att svara på din fråga. Svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej,
Det är svårt att säga vad det är utan att ha sett det, men det låter som en inflammerad hårsäck/talgkörtel. Man kan då och då få det, antingen av att ha klämt på en, rakat eller vaxat sig eller så har den blivit inflammerad av andra orsaker som att den täppts igen. Det man kan göra själv är att tvätta med en aseptisk tvättlösning som man kan köpa recepfritt från apoteket och tvätta varje dag. Om du inte blir av med pricken eller om det gör ont så är det bäst att visa upp den för en läkare. Apotekspersonalen kan hjälpa dig med att hitta rätt preparat, dom är vana vid såna här besvär, eller om dina föräldrar skulle kunna fara till apoteket åt dig.
hälsar Diana