så mycket att säga helatiden leukemitjejjen
25.07.2014
nu är jag ner på 20kg och nu har man lagt på jätte mycket näring, har dropp, sond och får en massa mat, börjar må riktigt dåligt av den... En av min vårdare kom in och sa att det kan bero på att jag hade så hård mage o reaggerade så starkt på magmedicinerna så nu har jag diarre. Idag har smärtorna varit svåra, har gråtit i flodar men verkligen försökt hitta på saker, men med min diarre och smärta och isolering så är det inte så lätt. Idag fick jag för första gången på 1vecka träffa mamma o pappa. Min storebror fick int komma han har flunssa. Åh de var så härligt att se dem, jag har saknat dem så jättejättejättejätte mycket. Ingen går upp till dems kärlek och omsorg. Fick bara hålla dem i handen och ge dom en kram.
Idag fick jag hjälp med att sätta mig upp för första gången sen operationen, men jag bara skrek eftersom min kropp är så sjuk. Jag är så less på cancer! Idag sa jag åt mina vårdare om de kunde ge mig en medicin som skulle göra mig helt frisk och göra så jag går opp tillbaka till 35kg som jag vägde förut. Alla bara stod och tittade på mig, en av min vårdare tycker jag funderar på så fina saker, hon sa såhär men lilla lilla du, cancer går int att bota med ett piller utan du måst få guldmedicin och all vård du behöver för att bli frisk. Resten av vårdare börja typ gråta. Alltså jag vill slippa dethär eländet.
Jag har beslutat att jag ska bli FRISK! Beslutar hela tiden saker som idag att jag skulle få läsa min vårdplan, så läkaren var hit med den och vi gick igenom den. Där stod allt om mig påriktigt. Tex. Klarar inte av att sköta personlig hygien, behöver hjälp med moron, kvällstvätt samt dusch. Använder blöja och allt om den osvosv. Jag vill inte visa en såndär sida av mig åt nån. Vårdarna tycker säkert att jag är det jobbigaste barnet på hela avdelningen, när de måste sköta allt åt mig, int behöver säkert nån annan hjälp med allt hygien förutom dom mindre barnen. ååh nu vill jag bara må bra och kunna somna o vakna i en helt annan värld, kan int somna jag vill sova. Bara gråter o har panik. Jag vill sova, jag vill kunna sova utan att bli störd. Jag är också ett barn, jag vill oxå kunna leka som alla andra!

Ungdomsinformatören Lena svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
28.07.2014
Hej!
Såklart är det allvarligt att du gått så mycket ner i vikt men det är bra att vårdarna gör allt för att det skulle bli bättre och att du skulle må bättre - även om det känns illa eller smakar illa. För det är ju nog viktigt att du får näring i dig för att orka bli frisk.
Va skönt att höra att du fått träffa dina föräldrar, vad härligt att du fått krama dem och att ni fått ses igen. <3
Du ska inte tro att vårdarna tycker du på något sätt är extra jobbig. Vi är säkra på att de vill att du ska må så bra som möjligt och att de gör sitt bästa för dig - du är ingen börda för dem.
Vi förstår att du är led cancern och att du vill vara som alla andra barn och leka och vi har ingen förklaring till varför just du har det så jobbigt. Men vi tror på att den dagen kommer, och gläds så väldigt över ditt beslut att du ska bli frisk! Viljestyrkan kan göra så mycket när det känns som värst och när smärtan är olidlig. Och det är ju naturligt att den gör det, du har genomgått så mycket och blivit svagare av att bara ligga, det kommer att ta tid och mycket jobb för att du ska orka "som vanligt" igen. Men vi tror på dig och på att du kan lyckas!
Hoppas på en bättre vecka, kramar! <3
Hälsar ungdomsinformatören Lena och sommarjobbaren/storasystern Angelica