sängvätare
07.06.2014
Hej jag e sängvätare, de e ett jobbigt problem. Vill fråga av er om ni har några erfarenheter av det? Är det vanligt att som jag 11 år kissa i sängen? Tror ni att det försvinner? Nåjas men iallafall har jag testat ALLT! Mamma e nästan less på mig när lakanen e dyblöta på morgonen, föräldrarna har funderat om blöja kunde vara ett alternativ, och böri faktiskt nästan se detta som en liten lösning. Har no haft blöja förut för int så länge sedan, men de e pinsamt och jag tycker de e stora o hemska! Men finns det blöjor som man inte ser att man har på sig? Jag e jätte ledsen över dethär, har nog talat me en massa folk o testat verkligen allt. Finns det blöjor till min ålder? Såna som inte synns och som är lätt att ta på sig. Ja ja ser detta nu som min enda utväg, att följa mina föräldrars råd, ja förstår verkligen hur jobbigt det är när maskinen går varenda morgonen, och plastat frotte hjälper inte heller. De e en tung sak, men jag har börja acceptera detta mera o mera även fast det e på nå vis som om jag e omogen eller nå? :( kan ju nämna att jag besökt läkare som har hand om sånthär vet int va di heter, han sa att det nog kommer att fara bort, men ede säkert? Jag har testat och tagit olika prover, jag har testat alarm, madrasser o nu ede bara ett enda alternativ kvar å de har jag redan nämt ! Huh de e ett ganska stort bekymmer, lärsre i skolan vet nog om de o när jag gick i ettan kissade jag även på dagen på mig. Nå kanske de nångång slutar, men när? De ejobbigt :( sängvätaren

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
11.06.2014
Hej gumman!
Åh, sänder kramar till dig, vi förstår så bra att det blir jobbigt för dig och vi tänker på dig! Som med alla saker som nästan tar kontroll över ens liv och hindrar en från att leva som man annars skulle är verkligen onödiga. Så synd att du måste må dåligt över den här saken :(
Eftersom du ren har testat det mesta är vi ganska säkra på att du är mer expert på det här än vad vi är. Vi vet inte riktigt hur vanligt ditt problem är i din ålder, men vi vet åtminstone att vi har fått in frågor som påminner om din tidigare. Du kan gärna läsa den frågan och det svaret om du vill. Vi hittade också statistik som säger att 10% av sjuåringarna lider av samma sak som du, så det tyder på att det inte alls är ovanligt. Det kan bara vara så att man inte pratar så mycket om sängvätning, kanske just för att det är så jobbigt för den som lider av det. Men vännen, det här betyder absolut INTE att du är omogen!! Vet du, vi människor har alla olika problem som vi tampas med under vissa perioder i livet och det här råkar nu vara ditt. Det har iiingenting att göra med din mognadsnivå.
Nå, på basen av det vi VET kan vi nu säga att JOO, sängvätningen kommer högst troligt att försvinna. Så fungerar det i de allra, allra flesta fall. Så vännen, försööök hålla ut!! Tills dess kanske blöjor ändå skulle vara ett bra alternativ för dig. Nu råkar blöjor för ungdomar inte riktigt höra till Decibels expertisområde, så vi kan inte säga om det finns mindre blöjor. Inkontinensskydd finns ju, men de är ganska tunna och de kanske inte räcker för dig. Vårt tips är att försöka prata med en läkare om det och se vad hen säger, du kanske kunde få något provexemplar och testa hemma? Annars kan du också gå till apoteket och höra dig för med apotekspersonalen vilket utbud av blöjor de har.
Vi funderade också här att du skulle kunna be någon som kan engelska att läsa igenom amerikansk litteratur om sängvätning. Ser du, det kan vara så att de i USA har kommit på något som kan hjälpa dig, men som inte har kommit till vården här i Finland ännu. Försök be någon kolla upp amerikansk forskning, vetenskapliga artiklar om området. ”Bedwetting” eller ”sleepwetting” är sängvätning på engelska och den ”vetenskapliga” termen är ”Nocturnal enuresis” eller bara ”enuresis”.
Du skriver att du pratat med en läkare som är expert på sängvätning, vi funderar om det var en urolog? I så fall har du träffat riktigt experterna på det området och vi råder nog dig att lita på vad han säger. Försök också själv att lita på att det kommer att bli bättre, var snäll med dig själv och håll uuut! Eftersom du nu verkar ha testat allt redan så hur skulle det vara att prata med en psykoterapeut? Det finns forskning som visar att sängvätning ibland beror på obearbetade trauman, något som hänt tidigare i livet som helt enkelt "vill ut" på det här sättet. Genom att prata med någon om ditt liv och dina upplevelser kanske du skulle få mera hjälp. Du skulle åtminstone få prata av dig med någon när du har det jobbigt och det är skönt.
Det viktigaste är nu att du inte låter det här påverka dig för mycket. Berätta för dig själv hur BRA du är oavsett vad. Det här är inte ditt fel och det förändrar absolut ingenting med dig som människa. Du är så bra så bra precis som du är!!
STOOOORA KRAAAAAMAAAAAR!!
hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica och ungdomsinformatören Liselott