Sängvätning??
03.01.2014
(vet inte vilken kategori jag ska lägga denna fråga i)
Hej på er!
Inatt drömde jag att jag skulle gå på toaletten, och vaknar en sekund senare av att jag kissar på mig? Det har inte hänt sen jag var typ 5 år eller nåt sånt. Jag kände mig inte särskilt kissnödig när jag gick och lade mig, men jag hade nog druckit en helt del vatten innan jag somnade. Har nyss haft UVI som botades med antibiotika.
Men nu är jag så himla himla rädd, jag har ganska nyligen skaffat pojkvän. Tänk om detta sker igen när jag sover med honom? Vad ska jag göra för att förhindra att det sker igen? Jag hade verkligen dött av skam om det skulle hända när vi sover tillsammans... Hjälp! HJÄLP

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.01.2014
Hej!
Vet du vad, vi misstänker att det händer en "olycka" för alla någon gång under det vuxna livet. Speciellt för kvinnor. Någon kanske skrattar så mycket att de faktiskt pissar på sig, någon annan kan inte hålla tätt när de hostar, många kan ha bekymmer att hålla sig när de är eller har varit gravida och många äldre kvinnor får inkontinensproblem. Men även unga tjejer kan kissa på sig någon gång - eller kissar i sängen. Då beror det oftast på lite slappa och otränade bäckenbottenmuskler.
Man skulle tro att unga kvinnor har bra bäckenbottenmuskler, alltså de inre musklerna runt vaginan, rumpan osv, men förvånansvärt många har problem med det. Kanske beror det på att de inte rör på sig så mycket (eller tränar sporter där bäckenbottenmusklerna tränas automatiskt, som dans, simning, tennis eller pilates) och kanske sitter stora delar av dygnet? Men de musklerna är lätta att träna varsomhelst och närsomhelst - och det finns en trevlig träningsform med extra belöning också: att ha självsex (onanera) eller sex ;) Dessutom blir sex/självsex bättre av starka bäckenbottenmuskler. Läs mer om hur du kan träna bäckenbottenmusklerna här på Decibel!
Och garanterat beror det här med att unga tjejer kan kissa på sig också på att unga tjejer i allmänhet dricker väldigt mycket. Långt mer än vad de behöver enligt hur törstiga de är. Det står i vart och vartannat skönhetsmagasin och träningsprogram att man ska dricka minst 2 liter vatten varje dag för allt från att få fin hud till att få ut slaggämnen ur kroppen. Men 2 liter är egentligen väldigt mycket för urinblåsan. Att ta en klunk var och varannan minut nöter på och anstränger blåsan i längden - faktiskt så så en barnmorska vi känner att om 20 år kommer så gott som alla 40-åringar att ha inkontinensproblem för att de pimplat så mycket vatten i så många år.
Så hade du druckit mycket vatten kvällen innan och kanske sov djupt, så kan ju dina bäckenbottenmuskler tillsammans med en full och trött blåsa ha gjort att du den här gången inte höll tätt. Vi tror inte att du behöver vara orolig för att det ska hända ofta - men det lönar sig kanske att minska på drickandet under kvällen och dessutom träna bäckenbottenmusklerna ordentligt. Vi förstår absolut att det skulle vara pinsamt ifall det hände hos pojkvännen - men vet också att många killar är förvånansvärt förstående. Tycker de om sin flickvän och paret har förtroende för varandra, så kan man få vara mänsklig (gäller även pruttar och tex saker som kan hända folk när de är överberusade). Alla är vi människor och bara man förklarar vad det är som händer, så brukar de mesta tåla det mesta i kroppslig väg. Är man nyförälskad kanske det känns lite pinsamt/skamligt/konstigt/avskräckande, men ju längre man varit ihop desto mer förståelse brukar par (som har ett bra förhållande med mycket förtroende och tillit) ha för varandras mänsklighet. Oavsett så brukar stark förälskelse och kärlek göra att man ser mellan fingrarna med partnerns fel, så å försök att inte oroa dig för att det ska ske en olycka när ni sover över hos varandra. Gå på WC det sista du gör innan ni somnar och se till att träna bäckenbottenmusklerna mycket :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna