Sår i ögat?
18.09.2023
Hej!
Jag var och gjorde lash extensions igår, tejpen som används för att limma ned nedre fransarna skav i ögat under behandlingen. Jag fick ett rött öga så jag gick och köpte ögondroppar, jag köpte bevita eye pro som är fuktande och smörjande. Men när jag sätter i ögondropparna i ögonen tar det väldigt ont, det värker och känns som om någon sätter i ett skräp i ögat. Men efter några sekunder blir det bättre. Min fråga är om jag kan ha fått ett litet sår på ögat och om det är farligt eller om det går över av sig självt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.09.2023
Hej,
Du vet förstås bäst själv hur det känns i ditt öga. Upplever du någon värk eller irritation i ögat förutom då du droppar i det? Jag tycker att du skall besöka din skolhälsovårdare eller hvc så att någon kan titta i ditt öga. I vissa fall kan man tydligt se om det finns ett hål på hornhinnan, och i vissa fall måste man droppa i ögondroppar som innehåller färg för att se det. Om det skulle finnas ett hål i hornhinnan så brukar läkaren skriva ut en salva som man skall lägga i ögat för att det skall läka tryggt.
Kram,
Tessi