Schizofreni
22.02.2016
Hejsan!
Jag har en fråga jag länge undrat över. Min faster är psykiskt sjuk och lider av Schizofreni. Jag har läst att de är delvis ärftlift och att miljön kan påverka. Jag är så rädd att själv insjukna i det. Kan det lätt drabba mig om vi har det i släktet? Hur får man det? Om jag tex råkat ut för en tuff period i livet, kan jag då drabbas? Kan deprisson leda tillSchizofreni? orolig
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
26.02.2016
Hej!
Schizofreni är en allvarlig psykossjukdom som innebär att man under vissa perioder har en störd verklighetsuppfattning, det vill säga en psykos. Med störd verklighetsuppfattning menar man att tankarna, känslorna och beteendet förändras på grund av sjukdomen så att man kan börja inbilla sig sådant som inte är sant. Exempel på detta är att t.ex. höra röster som andra inte hör, uppleva att man är förföljd eller utsatt för strålning eller någon annan yttre påverkan. Dessa psykosperioder är typiskt för sjukdomen schizofreni och kan lindras med hjälp av mediciner. Men schizofreni orsakar också mera långvarigare besvär som speciellt drabbar de kognitiva funktionerna i hjärnan, dvs de områden som har att göra med inlärning, minne, varseblivning. Det kan yttra sig såsom t.ex. försämrad koncentration, sänkt initiativförmåga och svårigheter att klara av en vanlig vardag och dessa besvär är det svårare att finna någon medicinsk hjälp för.
Precis som du läst så finns det faktorer som pekar på att schizofreni kan orsakas av både arv och miljö. Men man ärver inte sjukdomen utan man ärver sårbarheten att insjukna. Du vet, somliga människor är mera benägna att få fysiska besvär när dom stressar mycket som t.ex. högt blodtryck, migrän osv. medan andra reagerar på stress mera med psykiska besvär, t.ex. får sömnproblem, blir deprimerad osv. Hur mycket stress man klarar av är också ärftligt, somliga klarar av mycket stress medan andra inte klarar just någon stress alls. Har man ärvt både den psykiska sårbarheten och den lågs stresstoleransen så betyder det att man löper en större risk för att reagera med psykiska besvär om man möter på alltför många och stora stressfaktorer under en kort tid.
Att din faster har schizofreni betyder absolut inte att du kommer att få det. Du kanske inte ärvt denna psykiska sårbarhet. Och om du ärvt den så behöver den inte komma till uttryck på samma sätt, dvs att du insjuknar i just schizofreni utan den kan komma i en lindrigare form, t.ex. ångest eller depression. Om du redan nu råkat ut för en del tuffa perioder i ditt liv och kunnat hantera dessa utan att reagera alltför starkt psykiskt så betyder det att den erfarenheten av att ha klarat dig igenom det svåra kommer att hjälpa dig nästa gång som livet bjuder på en motgång av något slag.
Har man konstaterats lida av sjukdomen depression så kan den inte leda till eller utvecklas till schizofreni. Men man kan ha depressionsperioder innan man får sin första psykos. Efter att man haft sin första psykos kan man inte heller säga om det är schizofreni eller inte utan då måste man följa med helhetstillståndet åtminstone under ett halvt år. Återkommer psykoserna regelbundet i kombination med försämrad funktionsförmåga i vardagen (dvs oförmåga att studera, arbeta osv) så då är det oftast fråga om schizofreni.
Hälsningar
Camilla Pitkänen