self harm
27.11.2023
varför räknas det som en dålig sak att skära sig? typ såklart, ja, jag har under hela livet fått höra att jag inte ska göra det, men vad är den negativa effekten?
jag säger inte att jag tycker det är bra att skära sig, men då man under hela livet hör att det är dåligt men inte får en anledning börjar man ju vara nyfiken meow
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
29.11.2023
Hej!
Jag förstår att en sån sak kan skapa nyfikenhet. Om man får höra att man absolut inte får göra något men inte får någon tydlig orsak kan det såklart lämna att snurra i huvudet.
Att skära sig är ett så kallat självskadebeteende. Alltså att man skadar sig själv istället för att hantera sina känslor på ett hälsosamt sätt. Självskadebeteenden kan se olika ut och människor som gör det har olika orsaker till varför dom skadar sig själv. Ofta har det att göra med att man inte mår bra av någon orsak och inte vet hur man ska hantera sina känslor. Att skära sig är inte ett särskilt bra sätt att hantera sina känslor och sina problem eftersom det inte löser något utan ofta gör situationen/problemen värre i längden.
Orsaken till varför det är dåligt att skära sig är väl först och främst att man gör sig illa och ibland börjar blöda. Det är både smärtsamt och kan lämna ärr, ibland för resten av livet. I värsta fall kan man behöva åka till sjukhuset för att limma eller sy sina sår.
Den andra orsaken är att man kan bli beroende av det. Om man är van att skära sig varje gång man känner jobbiga känslor kan det vara svårt att vänja sig vid att inte göra det den dagen man bestämmer sig för att på riktigt ta itu med sina problem och inte använda sig av självskadebeteende längre.
Att skära sig är absolut inte en bra metod att använda när man mår dåligt. Det är skadligt både för din kropp och ditt sinne. Det löser absolut inga problem utan är bara en tillfälligt flykt från verkligheten. En flykt som i värsta fall kan ha allvarliga konsekvenser. Det bästa man kan göra när man mår dåligt och inte vet vart man ska ta vägen med alla sina känslor är att tala med någon. Om man är hemma kan man prata med en förälder, ett syskon eller också bara ringa en vän som kan tala med en tills det känns lite bättre. Sedan får man alltid söka hjälp av andra trygga vuxna. T.ex. en lärare, skolkurator, skolcoach, ungdomsledare eller någon annan trygg vuxen som man litar på. Om man misstänker att någon man känner skär sig kan man ta personen till sidan och fråga hur hen mår och ifall man kan hjälpa eller stöda på något vis. Man får hemskt gärna också berätta för någon vuxen eftersom man inte ska behöva bära på en sådan sak ensam.
Alla människor upplever svåra perioder och tunga känslor under livets gång. Det är inte lätt och det kan ibland kännas helt hopplöst och mörkt men det är helt naturligt och inte något man behöver skämmas för. Man får alltid be om hjälp både av professionella men även av vänner och familj. Det kan kännas som att man är helt ensam med sina problem men så är inte fallet, det finns alltid någon som vill lyssna, förstå och bryr sig.
Det finns också många andra jättebra metoder för att handskas med kriser och tunga känslor, metoder som kommer att hjälpa i längden och ta en framåt i livet. Att skära sig är inte en av dom. Självskadebeteende leder aldrig till något positivt. Tvärtom.
Jag hoppas att det här gav dig lite klarhet i din fråga.
kram,
Rosanna