Självmordstankar
07.12.2023
Hej. På senaste tiden har jag mått väldigt dåligt, haft mke ångest å självmordstankar. Jag har försökt hitta något som hjälper, å det bästa har varit att skriva me stödchatter. Men mitt problem är att dom flesta stödchatter stänger vid typ kl. 22 och jag mår ofta dåligt mitt i natten. Finns det någon chatt som har öppet dygnet runt? Också finns det någonstans man kan ringa typ en självmordslinje? Har försökt leta men hittar inget. En till fråga, om man ringer nånstans, gör det nått om man gråter eller ska man försöka samla sig före man ringer? Spenatsoppa

Ungdomsinformatör Kix svarar
18.12.2023
Hejsan!
Tack för din viktiga fråga. Ledsen att höra att du mått dåligt på sistone, och haft både ångest och självmordstankar. Bra att du ändå har hittat stödchattar som hjälpt dig. Kanske du använt dig av Ärligt Talat och Sekasin-chatten? :)
Andra hjälplinjer jag kan tipsa om är kristelefonen där du kan ringa och prata med någon. Den svenskspråkiga linjens nummer är 09 2525 0112 och den är öppen må och ons kl. 16-20 samt tis, tors och fre kl. 9-13. Ifall du är okej med att prata på finska så har de också en finsk linje som är öppen dygnet runt, 09 2525 0111.
Ifall man känner att självmordstankarna är väldigt överhängande och man är oroad för sitt liv så kan man också ringa till psykiatrins jourhavande sjukskötare för att få råd och vägledning (dygnet runt 06 213 2009), eller till social- och krisjouren i Österbottens välfärdsområde (dygnet runt 06-218 9555) eller så kan man helt enkelt ringa nödnumret 112.
Kyrkan har också en samtalstjänst, dit man kan ringa på svenska alla dagar mellan klockan 20-23 om man känner att man behöver prata av sig om något som tynger en (det behöver alltså inte handla om andliga frågor, utan kan vara vad som helst). Numret är 0400 22 11 90.
För att ringa en hjälptjänst så behöver man inte vara ”samlad” – det är helt okej att ringa i vilket psykiskt skick man än är i – det är de tränade för, och finns till för. :)
Som ett tips kan jag också rekommendera psykporten för unga, en nätsida där det finns samlad information om mental hälsa, och olika självhjälps-program beroende på vad man upplever för typ av problem.
Jag hoppas att du får någon typ av regelbunden hjälp med din ångest och dina självmordstankar? Att du har någon professionell att prata med? Exempelvis kuratorn på din skola, en psykolog eller psykiatrisk sjukvårdare vid hälsovårdsstationen, någon vid ungdomsstationen Klaara, eller hos kriscentret Valo? Du förtjänar att få hjälp och stöd så att du kan börja må bättre. Ingen människa ska behöva bära på tunga tankar och känslor ensam. De som jobbar med mental hälsa är dessutom tränade att kunna prata om bland annat självmordstankar. Det är vanligt att man har sådana om man mår dåligt. Det är ingenting som man behöver skämmas över – men det kan vara skrämmande, och man ska alltid berätta åt någon om man bär på såna tankar.
Jag hittade tyvärr ingen inhemsk hjälp-chatt som är öppen dygnet runt på svenska, men jag hittade DEN HÄR som är rikssvensk.
Du får förstås också när som helst skriva in hit till Decibel, om du behöver skriva av dig. Ofta känns det lite bättre när man får sätta ord på sånt som man tänker och känner. Vi svarar visserligen inte omedelbart – men vi hoppas på att det ska hjälpa lite att veta att någon annan kommer att läsa ens ord och ge ett svar så småningom.
Jag hoppas att din situation blir bättre snart. Jag tror på dig – du kommer att fixa det här – ge det tid, och hang in there. Du är värdefull.
Kram, Kix