Sjuk livmoder efter sex
16.05.2016
Hej
Jag har börjat med minipiller för ungefär 2 månader sedan, och har blödningar konstant och nu har jag börjat få outhärdliga smärtor i livmodersområdet speciellt efter sex, det tar så ont att jag inte kan röra på mig. Sist vi hade sex slapp jag inte upp ur sängen lite heller. Han fick hjälpa mig att få på kläderna.. Vad kan det vara som är fel. Ska jag uppsöka läkare eller är det normalt?
Lina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.05.2016
Hej.
Jag kan inte direkt uttala mig om vad dina smärtor beror på. Det kan vara alldeles harmlöst och helt enkelt bero på att hormonomställningen har gjort att livmodern och t.ex. livmodermunnen är öm. Oftast brukar det gå över av sig själv och inte orsaka problem.
Men i ditt fall låter det som om du har VÄLDIGT ont, och det är inte direkt normalt heller. Så jag tycker att du skall ringa till preventivrådgivningen (eller stället som skrev ut piller till dig) och tala med dem. Vid behov skickar de dig vidare till en läkare som kan undersöka dig.
Så om du ännu har lika ont skall du inte vänta längre utan ringa till preventivrådgivningen och be om hjälp.
Kram
Tessi