Sjukhus när corona smittad
15.11.2023
Alltså jag skulle gärna vilja ha ett svar på detta förrän lördag, så vi kör på. Jag har tid till (hemlig tilläggsinformation) på lördag, och det är ju vanligtvis lång väntetid men tydligen fick jag tid snabbt. Jag tror typ jag har corona, jag hostar, varit med folk som har haft corona, lite snorig, men det är allt. Om man ignorerar det så mår jag hur bra som helst. Kan jag fortfarande fara dit, om jag har munskydd? Coronasmittad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.11.2023
Hej,
Jag tycker att du skall testa dig hemma, och om det är positivt- dvs att du verkligen har corona så skall du inte gå. Inte för att du inte själv skulle klara av det utan för att det på sjukhuset (och i de utrymme du besöker) vistas människor som är väldigt infektionskänsliga och som inte skulle klara av smittan lika bra som du gör. Om det är någonting vi har lärt oss efter pandemin så är det att man har ett ansvar även gentemot andra människor då det kommer till smittor.
Men om testet är negativt så får du låta dina symtom avgöra. Det är jätteviktigt att man kan ligga stilla så om du har svårt att t.ex. inte hosta då du ligger på rygg så kan det vara svårt att genomföra det du ska på. Du kan också ringa till sjukhuset och höra efter med personalen på den avdelningen vad de anser om saken.
Kram,
Tessi