sjukling här
24.07.2014
Hej jag har haft feber i 1 vecka nu. Jag är riktigt riktigt förkyld och har riktigt sjuk hals (har luftrörsktarr) åså har jag magsår, som troligtvis kommer då från min kronisk sjukdom chrons. Alltså nu e de ju jätte varmt och påriktigt jg förgås i denna värme, kallt o varmt om vart annat, får knappt i mig nå mat och jag hostar snart lungprna ur mig. Mina frågor är hur skall jag få ner febern? utan värkmedicin, jag hatar tabletter. Samt hur man skall leva med feber i denna värme och frossa? Å maten vad skall man äta, allt jag äter kommer endera upp eller så går det inte för halsen huhhu
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.07.2014
Hej!
Vad jobbigt att du måste leva med chrons :/ Det kan inte vara enkelt!
Men hur är det, har du feber ännu? Vet du, du borde nog åka och kolla upp det här till en hälsocentral. Det heter att om man haft feber i fler än fyra dygn så ska man söka mer vård, och om du nu har haft feber i över en vecka så ska du absolut åka och kolla upp det. Det låter inte heller bra om du är så sjuk att du inte kan äta något. Vi vågar inte på oss att säga vad det kan vara, men du ska nog genast åka och kolla upp det om det inte blivit bättre. Det är jätteviktigt att du tar hand om dig nu!!
Gällande värmen så försök att söka dig till nåt svalt ställe. Har du en fläkt? Lägg dig ner bredvid fläkten, eller i skuggan. Se till att kroppen får vila. Sen: det allra viktigaste nu är att du får i dig tillräckligt med vätska. Drick mycket vatten. Speciellt om du inte kan äta. Testa nu äta flytande föda, soppa i nån form. Det här är nu våra första hjälpen-tips, men åk nu direkt och se till att du får tid till en läkare så att hen får undersöka dig!!!
Kramar! Hör gärna av dig och berätta hur det går!
hälsar sommarjobbare/storasyster Angelica och ungdomsinformatören Sanna