sjukt på venusberget
13.12.2015
Hej! Fick ont i venusberget för nån vecka sen, de kommer och går ock känns int som mensvärk men att de typ värker som på själva berget. Tog ett test och de visade att jag inte var gravid. Så kan de vara typ svampinfektion eller något?
Tacksam för snabbt svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.12.2015
Hej.
Venusberget är ju den lilla kullen, som brukar vara hårbeklädd, ovanför blygdläpparna. Så det är lite svårt att säga varför du har ont där, men jag tror inte att det beror på svampinfektion. På båda sidorna om venusberget, d.v.s. mer mot ljumskarna har man flera lymfkörtlar, som hjälper till med immunförsvaret. Så om du t.ex. har någon infektion i kroppen så är det lymfkörtlarnas uppgift att reagera, och då kan det märkas genom att de blir lite svullna och ömma. Så eventuellt kan värken komma från lymfkörtlarna?
Tyvärr kan jag inte med säkerhet svara på vad värken beror på. Så jag tycker att du skall följa med situationen och fundera igenom vad du har gjort som kan ha orsakat värken. Om smärtorna blir värre eller inte går över så kan du ta upp saken med din hälsovårdare.
Kram
Tessi